آرشیو پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۷۵۲
صنعت و معدن
۳
نکته

یک میلیون پرونده تخلف

محمدصادق جنان صفت

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیک می داند بازار کالاها و خدمات آرام نمی گیرد، مگر اینکه همه بازارها از جمله بازار ارز به تعادل طبیعی و پایدار برسد.

به همین دلیل است که این روزها بیشترین بحث های انجام شده وزیر و معاونان او درباره بازار ارز و اقدام های دولت در این حوزه است. مهدی غضنفری در گفت و گو با یکی از رادیوهای داخلی ضمن تاکید بر این نکته که برای ایجاد آرامش در بازار کالاباید بازار ارز نیز به تعادل برسد، اما از عرضه کنندگان کالانیز انتقاد کرد. او گفت یک میلیون پرونده از تخلف در بازار تشکیل شده و نظارت ها افزایش یافته است.

چرا باید «یک میلیون متخلف» داشته باشیم؟ آیا این میزان متخلف شناخته شده که سازمان های نظارتی برای آنها پرونده تشکیل داده اند نشان دهنده سست شدن پایه های کسب و کار در جامعه نیست؟ برخورد با یک میلیون فروشنده ای که به گفته وزیر برای آنها پرونده تشکیل شده است، در عمل با دشواری مواجه خواهد شد. اگر زمان بازدید و اثبات تخلف هر پرونده را فقط 30 دقیقه فرض کنیم، زمان مورد نیاز برای باز کردن یک میلیون پرونده 30 میلیون دقیقه خواهد بود. اگر متوسط ساعت کاری برای تشکیل هر پرونده 480 دقیقه (8 ساعت) در شبانه روز باشد، 60 هزار نفر باید این یک میلیون پرونده را تشکیل داده باشند. اگر قرار باشد یک میلیون نفری که شکایت از آنها شده است به محاکم بروند و یک مرکز به این پرونده ها رسیدگی و هر روز به 100 پرونده رسیدگی شود، 10 هزار روز زمان برای رسیدگی لازم است. مگر اینکه به طور مثال 100 مرکز به این کار رسیدگی کنند و هر مرکز 100 پرونده را بررسی کند، باز هم حدود

100 روز زمان لازم داریم. این میزان زمان جدا از زمان صرف شده برای تشکیل هر پرونده است که دست کم می توان تصور کرد، از زمان مراجعه یک مامور به یک فروشگاه تا اثبات اینکه فروشگاهی تخلف کرده است، 30 دقیقه و برای یک میلیون پرونده 30 میلیون دقیقه زمان می خواهد. این اقدام زمانبر و دردسرساز در حالی است که مسوولان می دانند مشکل جای دیگری است و عدم تعادل در بازار ارز یکی از علت های آن است.