آرشیو دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۳۲
اخبار اقتصادی
۴

تمام روستاهای کشور تا پایان بهمن ماه از نعمت گاز بهره مند می شوند

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه توقف طرح های گازرسانی صحت ندارد، از تامین منابع مالی طرح های گازرسانی به روستاهای دور افتاده و سردسیر با استفاده از تسهیلات و وام بانکهای داخلی خبر داد.

جواد اوجی در گفتگو با مهر درباره توقف طرح های گازرسانی به دلیل کمبود منابع مالی، گفت: امسال گازرسانی به بیش از یکهزار واحد صنعتی عمده، شهرها و روستاها در دستور کار شرکت ملی گاز قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه هم اکنون مشکلاتی در تامین منابع مالی اجرای طرح های گازرسانی وجود دارد، تصریح کرد: با این وجود مشکلات مالی منجر به توقف طرح های گازرسانی نشده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه برای سالجاری گازرسانی به یکهزار روستای محروم، مناطق دورافتاده و سردسیر در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: تا پایان شهریورماه سالجاری تعداد 840 روستای جدید از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده است.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه تا بهمن ماه سالجاری در مجموع طرح های گازرسانی به روستاها به طور کامل تکمیل می شود، تاکید کرد: در شرایط فعلی بخش عمده ای از منابع مالی برای گازرسانی به صنایع، شهرها و روستاها از محل وام های بانکی تامین و به پروژه ها تزریق می شود.

معاون وزیر نفت پیشتر با اشاره به تدوین و تصویب نقشه راه توسعه گازرسانی خواستار متنوع سازی سبد انرژی ایران شده بود.

بنابراین گزارش: تا پیش از پیروزی انقلاب تنها یک روستای کشور به شبکه ملی گاز متصل بود، همچنین تا پایان برنامه چهارم توسعه حدود یکهزار و 61 روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند.

در حال حاضر بیش از 12 هزار و 500 روستای ایران به شبکه ملی گاز متصل شده اند ضمن آنکه گازرسانی به تمامی روستاهای بالای 100 خانوار در دستور کار قرار دارد.

در همین حال اخیرا شرکت ملی گاز پیشنهاد کرده بود برای انتقال انرژی به روستاهای دور افتاده به جای گاز طبیعی از انرژی های پاک استفاده کرد، بر این اساس هم اکنون در تعدادی از روستاهای استان قم به جای صرف هزینه های بالای انتقال گاز، از انرژی زمین گرمایی استفاده شده است.

تاکنون 65 درصد سبد انرژی ایران توسط گاز پوشش داده شده است، از این رو در فصول سرد سال میزان مصرف گاز طبیعی در ایران حتی در برخی از روزها از مرز 560 میلیون متر مکعب هم عبور می کند.