آرشیو دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۳۲
اخبار خارجی
۱۶

مردم عربستان در تظاهرات ضد سلطنتی خواستار سرنگونی رژیم آل سعود شدند

مردم شرق عربستان با شعار «سرنگون باد رژیم آل سعود» دست به تظاهرات اعتراض آمیز زدند.

به گزارش شبکه خبری «پرس تی وی»، تظاهرات در همبستگی با بازداشت شدگان و قربانیان حوادث اخیر در مناطق مختلف شرق عربستان ادامه دارد و مردم خواهان محاکمه و مجازات قاتلان فرزندان خود هستند.

بر اساس این گزارش، صدها تن از مردم شهرهای «العوامیه و القطیف» شنبه شب با برگزاری تظاهرات شبانه، یاد و خاطره قربانیان حوادث اخیر را گرامی داشتند.

در این راهپیمایی که «وفاداری به شهدا» نام داشت؛ تظاهرکنندگان، همبستگی خود را با خانواده افراد بازداشت شده اعلام کردند.

معترضان عربستانی در جریان اعتراضات خود، شعار «سرنگون باد آل سعود» را سر دادند و از اعمال خشونت و سرکوبگری آل سعود بر ضد معترضان ابراز خشم و انزجار کردند.

معترضان شیعه با سر دادن شعار «هیهات من الذله»، الشعب یرید اسقاط النظام (مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند)، بر ادامه راه شهیدان تاکید کردند.

به گزارش پرس تی وی به نقل از شاهدان عینی، تظاهرکنندگان با حمل تصاویر افراد بازداشت شده خواستار آزادی آنها و «آیت الله نمر» روحانی برجسته شیعی از زندان شدند.

تظاهرکنندگان در حالی که تصویر «عادل اللباد» را به همراه داشتند، آزادی فوری وی را خواستار شدند. اللباد شاعر مردمی شیعه دو روز پیش پس از سرودن قطعه شعری علیه حاکمان رژیم ریاض دستگیر شد و به زندان مخوف «الدمام» انتقال یافت.

این در حالی است که پلیس عربستان در ماه های اخیر به طور تصادفی، برخی از افراد را که به آنها مظنون است بازداشت و بدون تفهیم اتهام و محاکمه برای مدت زمان طولانی در پشت میله های زندان محبوس می کند.

گزارش سازمان ها و نهادهای بین المللی طرفدار حقوق بشر نیز حاکی است که رژیم عربستان، به طور مداوم انتقادها از دولت را سرکوب و منتقدان را به زندان می افکند.

اما با وجود این استان نفت خیز «الشرقیه» از دو سال پیش تاکنون به کانون اصلی تظاهرات و اعتراض مردمی علیه رژیم آل سعود تبدیل شده است و از آن زمان تاکنون ده ها تن از جوانان شیعی شهید و مجروح شده اند.