آرشیو دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۳۲
شهرستان ها
۱۱

شیوع بیماری سالک در دهلران

شهرستان مرزی و گرمسیری دهلران پس از مرکز استان دومین شهر پرجمعیت استان ایلام به شمار می رود که به علت وجود زباله ها و نخاله های ساختمانی مقام نخست بیماری سالک را به خود اختصاص داده است به طوری که در سال گذشته 402 نفر از دهلرانی ها به بیماری سالک مبتلاشده اند.

به گفته کارشناسان بهداشت محیط این شهرستان عدم کنترل زباله ها باعث افزایش جمعیت سگ های ولگرد و گربه در محیط شهری شده است که می تواند بیماری های عفونی و انگلی مهمی را موجب شود. وجود مواد غذایی، پناه گاه های مناسب، رطوبت و شرایط زیست مساعد زباله های شهری باعث رشد و تکثیر جوندگان می شود که این خود باعث انتشار بیماری های خطرناکی مانند لیشما نیوز جلدی (سالک) می شود که این بیماری در منطقه دهلران به صورت یک بیماری بومی به وجود آمده است.

پشه سالک در سه ماهه اول سال شروع به فعالیت می کند و در ماه های مهر و آبان علائم آن در فرد مبتلابه بیماری سالک ظاهر می شود.

لازم به ذکر است به طور متوسط و تخمینی 35 تن زباله در روز در سطح شهر تولید می شود که عدم دفن بهداشتی آنها، بازیافت و جداسازی قسمت هایی از زباله توسط افراد دوره گرد و آتش سوزی زباله ها نقش مهمی در ایجاد بیماری سالک دارند.

دهلران- خبرنگار کیهان