آرشیو پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۷۶۴
خودرو
۱۶

تغییر الگوی مصرف خودرو

گروه خودرو- این روزها با توجه به مشکلاتی که برای صنعت خودرو در ایران و نقاط دیگر دنیا نظیر اروپا پیش آمده است، این سوال به ذهن می رسد که الگوی مصرف خودرو در آینده به چه شکل خواهد بود؟ در اروپا الگوی مصرف خودرو تا به حال به این شکل بوده است که با توجه به وفور انواع وسایل حمل و نقل عمومی، خودرو یک وسیله لوکس محسوب می شود که بیشتر برای سفرهای آخر هفته کاربرد دارد.

با توجه به همین موضوع هم میزان تقاضا برای خرید خودروهای نو در اروپا کاهشی بی سابقه پیدا کرده است، اما در ایران ماجرا شکلی متفاوت دارد و به نظر می رسد که میزان تقاضای خودرو با توجه به کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و کارکرد سرمایه ای آن، نه تنها افت چندانی پیدا نکند، بلکه تقاضای بیشتر مشتری ها را هم به دنبال داشته باشد.

اما آیا این الگوی مصرف در کشور ادامه پیدا خواهد کرد؟ یکی از کارشناسان در این رابطه اعتقاد دارد با توجه به اینکه هنوز بازار خودرو در ایران اشباع نشده است و هنوز تا رسیدن به استانداردهای بین المللی در زمینه مالکیت خودرو فاصله زیادی داریم می گوید: بازار خودروی ایران هنوز ظرفیتی بین 6 تا 10 میلیونی برای اشباع شدن دارد. این کارشناس با اشاره به این موضوع و اینکه همیشه در شرایط بحران و در رکودهای اقتصادی مصرف برخی کالاها افزایش می یابد گفت: در چنین شرایطی مصرف کالاهای ارزان است که با استقبال زیادی مواجه می شود. برای مثال در چنین شرایطی مشتری ها در بازار به سمت خودرویی می روند که ارزان ترین بازار است، زیرا از این طریق مشتری ها هم به خودرویی ارزان دست پیدا خواهند کرد و هم اینکه با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، یک خودرو می تواند به وسیله ای برای کمک خرج خانواده ها نیز تبدیل شود؛ بنابراین می توان انتظار داشت که الگوی مصرف خودرو در کشور دچار تغییراتی شود، تغییری که مسیر آن از لوکس ها به سمت معمولی ها عبور می کند!