آرشیو پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۷۶۴
بورس
۱۰
فرابورس

پایان هفته متعادل بازار

هدیه لطفی

گروه بورس: فرابورس ایران آخرین روز کاری هفته را هرچند با کاهش معاملات سپری کرد اما ارزش کل سهام مبادله شده در این بازار تغییر محسوسی نسبت به معاملات روز سه شنبه نداشت؛ به طوری که در مجموع خرید و فروش 52 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 5/229 میلیارد ریال در سامانه معاملاتی این بازار به ثبت رسید. با این وصف، بیشتر نمادهای حاضر در این بازار شرایط متعادلی را تجربه کردند.

در معاملات روز گذشته، ذوب آهن اصفهان همچنان در صدر توجه قرار گرفت و نه تنها 5/36 میلیون سهم آن به ارزش 6/77 میلیارد ریال دادوستد شد، بلکه در نهایت صف خریدی معادل یک میلیون سهم برای آن باقی ماند.

در این روز پالایش نفت تهران نیز از دیگر نمادهایی بود که به دلیل عدم عرضه با صف خرید روبه رو شد و تنها سه هزار و 500 سهم مزبور به ارزش 337 میلیون ریال معامله شد. این در حالی است که در پایان معاملات هر سهم «شتران» با 5 درصد نوسان مثبت به قیمت 95 هزار و 720 ریال رسید. افزون بر این، روز گذشته نماد معدنی شمال شرق شاهرود نیز با جابه جایی 5 میلیون سهم به ارزش 19 میلیارد ریال در فهرست نمادهای پرمعامله قرار گرفت.

در بازار ابزارهای نوین مالی هم بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره مپنا با جابجایی 47 هزار و 400 برگه داشت. همچنین در این بازار 16 هزار و 230 برگه اجاره ماهان2، 12 هزار و 285 برگه گواهی سپرده انصار، 8 هزار و 550 مشارکت مسکن مهر و 8 هزار و 440 برگه اوراق مشارکت نارنجستان نیز خرید و فروش شد.

در مجموع روز گذشته 77 نماد در بازارهای فرابورس شاهد معاملات سهام خود بودند که در این میان 33 نماد با نوسان مثبت، 19 نماد با نوسان منفی و 25 نماد دیگر بدون تغییر قیمت بودند.