آرشیو پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۷۶۴
خبر
۸

معاون وزیر امور خارجه خبر داد: حل مشکل مبادلات ایران و هند

معاون وزیر خارجه ایران که برای شرکت در دهمین دور از مذاکرات راهبردی ایران و هند در این کشور به سر می برد، از حل مشکلات مربوط به انتقال پول و پرداخت های نفتی بین دو کشور خبر داده است. مشکلاتی که به تبع تحریم های بانکی و نفتی ایران از سوی ایالات متحده و البته به صورت یکجانبه ایجاد شده بود، اما عباس عراقچی از حل بخشی از آنها سخن گفته است.

در همین حال مقامات هندی هم از صادرات گندم این کشور به ایران خبر داده اند. هند در دسامبر سال 2011، صادرات گندم را ممنوع کرد. پس از آن دولت اجازه صادرات 2 میلیون تن گندم از انبارهای خود را صادر کرد اما ایران از سال 1996، گندم هند را به علت مسائل کیفیتی وارد نمی کند. در 2 ماه گذشته 2 کشور در حال مذاکره روی این مساله هستند و اخیرا یک هیات هندی به این منظور به ایران سفر کرده است. عباس عراقچی هم در گفت وگوی خود با ایرنا از روابط خوب دو کشور سخن گفت و افزود: مسائل بانکی که نقش زیادی در گسترش روابط دارد براساس یک مکانیسم خاصی بین دوکشور برقرار و نیازهای بخش های تجاری و اقتصادی از نظر تعاملات بانکی رفع شده است.

وی گفت: البته تعاملات بانکی دوکشور فراز و نشیب هایی داشته اما با مذاکرات بین بانک های دوکشور موانع رفع شده و تجارت بین دوکشور به خوبی جریان دارد. پرداخت های نفتی هند به ایران به صورت کامل البته بخشی از آن به روپیه (واحد پول هندوستان) انجام می شود.

معاون وزیر خارجه ایران گفت: تعاملات بین دوکشور وجود دارد و مهم تر از همه فروش نفت ایران به هند جریان دارد و مسائل مربوط به انتقال پول و بیمه کشتی ها نیز حل شده است.