آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۵۲۰۷
بورس
۸
روی رینگ

ساز و کار بورس کالاکشف قیمت واقعی

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در خصوص نحوه قیمت گذاری انواع کالاها در بورس کالاگفت: فرایند معاملات در بورس کالاو کشف قیمت واقعی محصولات عرضه شده در این بورس ارتباط مستقیم و منطقی با میزان عرضه تولیدکنندگان محصولات پایه و میزان تقاضای مصرف کنندگان دارد. مهرزاد نامداری افزود: عرضه، تقاضا و کشف قیمت واقعی سه ضلع مثلثی هستند که برآیند آنها در بورس کالانمود می یابد و مسئولیت مدیریت هدفمند هر کدام از این زمینه ها توسط نهادهای ذیربط کاملا مشخص است.

وی سپس در خصوص مکانیسم های بورس برای کشف قیمت واقعی یا هرگونه ممانعت از افزایش قیمت تصنعی کالاها ادامه داد: در سمت کشف قیمت واقعی نیز بورس کالای ایران با اعمال گزینه هایی مانند محدوده نوسان قیمت در خصوص کالاهای خاص و در مواردی که تقاضای واقعی بیشتر از میزان عرضه باشد، مسیر کشف قیمت واقعی و تخصیص کالارا به سمت «تسهیم به نسبت» کالادر قیمت کشف شده سوق می دهد.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در پاسخ به برخی ادعاها در خصوص نقش بورس کالادر افزایش قیمت کالاهای پایه خاطرنشان کرد: مدیریت عرضه که مهم ترین و تاثیرگذارترین فاکتور تعیین قیمت کالاهای پایه می باشد، ارتباط مستقیم با میزان تولید واحدهای تولیدی در کشور دارد.