آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۵۲۰۷
دانش
۹

ارتودنسی یک روزه مبنای علمی ندارد

سرپرست کمیته فناوری اطلاعات دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران گفت: تبلیغات در مورد ارتودنسی یک روزه که در اینترنت، ماهواره و برخی نشریات شاهد آن هستیم و از هیچ مبنای علمی برخوردار نبوده عوامفریبی است.

دکتر مهتاب نوری که در آستانه برپایی «دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران» که 3 تا 5 آبان ماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود، سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: با توجه به گسترش روز افزون فناوری های درمانی و معرفی روش های جدید با سرعتی بسیار بالاتر نسبت به سال های گذشته شاهد تبلیغات غیرواقعی در مورد مزایا و توانایی روش های جدید درمانی هستیم. وی افزود: امروزه شاهد تبلیغات گسترده در مورد روش های Self-ligating هستیم که مدعی درمان بدون نیاز به کشیدن دندان هستند.

نوری با اشاره به این که هم اکنون بسیاری از دندانپزشکان غیر متخصص به دلیل تبلیغات، اقدام به درمان با این روش ها می کنند، گفت: اصلاح ناهنجاری های دندان باید از ریشه دندان انجام شود که درمانی زمانبر است و مرتب شدن تاج تنها در ظاهر نمود می یابد. وی ادامه داد: این سیستم های جدید درمانی تنها مقداری به ارتودنتیست کمک خواهد کرد تا با صرف زمان کاری کمتری در هر ویزیت از بیمار نسبت به درمان اقدام کند. در واقع این سیستم ها ابزارهای پیشرفته تری برای انجام درمان هستند و این امر به هیچ وجه به معنی امکان درمان با این دستگاه ها توسط افراد غیرمتخصص بدون نیاز به کشیدن دندان در مواردی که دندان باید کشیده شود، نیست.