آرشیو پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱، شماره ۵۲۲۷
بین الملل
۲۲

هجدمین کنگره حزب کمونیست چین پایان یافت

در نشست پایانی هجدهمین کنگره ملی خلق چین «شی جین پینگ» و «لی کائه جیان» به عنوان اعضای جدید کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برگزیده شدند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، در این نشست دو هزار و 307 نماینده حزب کمونیست از سراسر چین حضور داشتند و با رای خود اعضای جدید کمیته مرکزی حزب کمونیست را که رهبران ارشد این کشور به شمار می روند، برگزیدند.شی جین پینگ و لی کائه جیان که تاکنون به ترتیب معاون رئیس جمهور و معاون نخست وزیر بودند، اینک با رای نمایندگان به عضویت کمیته مرکزی درآمدند و بزودی جایگزین هوجین تائو رئیس جمهور و ون جیابائو نخست وزیر می شوند.شی جین پینگ به عنوان دبیرکل حزب کمونیست و فرمانده نیروهای مسلح نیز انتخاب شده است. تاکنون اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست 9 نفر بودند که اینک با حذف و ادغام دو پست در این کمیته، شمار رهبران ارشد به هفت نفر کاهش یافته است.

برنامه اصلی این کنگره، انتخاب رهبران جدید چین بود؛ افرادی که طی یک دهه آینده رهبری پرجمعیت ترین کشور جهان را برعهده خواهند داشت. هو جین تائو، رئیس جمهور چین پس از آن که کنگره اعضای کمیته مرکزی جدید متشکل از 200 نفر را انتخاب کرد، پایان کنگره حزب کمونیست را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، هو جین تائو در جمع هیات ها گفت: هم اکنون اعلام می کنم که هجدهمین کنگره حزب کمونیست به پایان رسیده است. خبر دیگر این که رئیس جمهور چین نشست کنگره حزب کمونیست چین را موفقیت آمیز خواند. به گزارش خبرگزاری رویترز، کنگره حزب کمونیست چین پس از چندین روز بحث و بررسی درباره تغییرات در رهبری چین و انتخاب سران جوان تر، دیروز به کار خود پایان داد.

در این نشست که بسیار سعی شد تا وحدت در درون حزب به خوبی نمایش داده شود، اعضای کنگره به اتفاق آرا، گزارش کاری هو جین تائو رئیس جمهور چین را درباره اوضاع کشور تایید کرد. این کنگره همچنین توافق کرد تا در منشور حزب بازنگری شود تا در آن نظریه هو جین تائو برای توسعه پایدار و عادلانه گنجانده شود. هو جین تائو در گزارش خود هشدار داده است فساد حاکمیت حزب و کشور را تهدید می کند اما در عین حال گفت که حزب باید همچنان کنترل امور را در دست داشته باشد و با ناآرامی های اجتماعی مقابله کند. رئیس جمهور چین هجدهمین کنگره حزب کمونیست را گامی مهم و رو به جلو توصیف کرد.