آرشیو پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱، شماره ۵۲۲۷
بین الملل
۲۲

موافقت اتحادیه آفریقا با اعزام نیروهای نظامی بین المللی به شمال مالی

اتحادیه آفریقا با اعزام نیروهای بین المللی به شمال مالی موافقت کرد و رسما از شورای امنیت خواست ظرف یک ماه در این خصوص وارد عمل شود.

به گزارش الجزیره، اتحادیه آفریقا از شورای امنیت خواسته است تا براساس بند هفتم منشور سازمان ملل در این خصوص تصمیم گیری کند. رمضان المعامره، کمیسر صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در سخنانی در آدیس آبابا اعلام کرد: اتحادیه آفریقا با تصمیم اخیر کشورهای عضو مجموعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) مبنی بر اعزام نیروی نظامی بین المللی به شمال آفریقا موافقت کرده و از شورای امنیت خواسته تا در این خصوص وارد عمل شود که این شورا نیز ظرف یک ماه برای صدور مجوز وارد عمل خواهد شد.

وی گفت: ما از شورای امنیت خواسته ایم مجوز اعزام نیروهای بین المللی به شمال مالی را صادر کند و این اقدام با موافقت اتحادیه آفریقا صورت خواهد گرفت.

با وجود این، موافقت در اتحادیه آفریقا به طور کامل حاصل نشد و الجزایر مخالفت خود را با این تصمیم اعلام و تاکید کرد در شرایط کنونی اعزام نیرو به شمال مالی یک «اشتباه فاجعه بار» خواهد بود. الجزایر نقش تعیین کننده ای در پرونده مالی دارد چرا که دارای مرزهای مشترک طولانی با مالی است و نیروهای نظامی و اطلاعاتی قدرتمندی در اتحادیه آفریقا دارد و معتقد است که می توان از راه های سیاسی به بحران مالی پایان داد. الجزایر این اقدام خود را به دلیل حمایت از ساکنان اصلی شمال مالی که طوارق هستند، اعلام کرد. دخالت نظامی خارجی در شمال مالی در واقع با اصرار فرانسه در دستور کار شورای امنیت قرار می گیرد چرا که پاریس معتقد است شمال مالی به پایگاهی برای حمله به منافع این کشور تبدیل خواهد شد. هم اکنون سه جریان عمده در شمال مالی قدرت را به دست دارد که شامل القاعده در مغرب اسلامی، جنبش توحید و جهاد غرب آفریقا و جنبش انصارالدین هستند و از این میان تنها جنبش انصارالدین اعلام کرده که با اقدامات نظامی و تندروی مخالف است.