آرشیو پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱، شماره ۵۲۲۷
تولید
۷

مسیر تجارت بین ایران و عراق هموار می شود

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: با منعقد کردن تفاهمنامه ای بین ایران و اقلیم کردستان تلاش داریم مسیر تجارت دو جانبه را هموار کنیم.

نظام الدین برزگری افزود: امیدواریم با تفاهمنامه هایی که بین اقلیم کردستان و سازمان استاندارد ملی کشورمان اجرا می شود بتوانیم بازار خوبی برای واحدهای تولیدی و تجاری کشورمان فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: مبادلات تجاری ایران و عراق هر سال در حال افزایش است و در این میان سازمان استاندارد به عنوان یک ابزار اساسی و بنیادی نقش مهمی دارد.

وی افزود: نزدیک به 68 درصد از استانداردهای ایران منطبق با استانداردهای بین المللی است ولی استانداردهای عراق قدیمی است که باید برای منطبق سازی آن با استانداردهای بین المللی تلاش کرد.

وی اضافه کرد: کارهای زیادی تاکنون انجام شده و ما برخی از استانداردهای خودمان را در اختیار مسئولان عراقی قرار داده ایم و آنها نیز پذیرفته اند ولی در برخی استانداردها از جمله مصالح ساختمانی و بویژه سیمان اختلاف نظرهایی وجود دارد که سعی کردیم نظرات طرف عراقی را به واحدهای تولیدی اعلام و براساس آن سیمان مورد نیاز عراقی ها تولید و صادر شود.

وی گفت: برخی افراد سودجو چند ماه قبل سیمان فله ای را به مناطق مرزی انتقال داده و بعد از مخلوط آن با خاک رس و با بسته بندی جدید به عراق صادر کرده بودند که این قضیه به صادرات ما لطمه وارد کرد. وی افزود: برخی کالاهای بی کیفیت ما نیز از طریق بازارچه های پیله وری که اداره استاندارد نظارتی بر کار آنها ندارد یا از طریق قاچاق وارد کشور عراق شده که متاسفانه این موارد هم برای صادرات ما مشکلاتی را ایجاد کرده است. رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: تجار و بازرگانان برخی از کشورهای همسایه هم کالاهای بی کیفیت خود را با هدف خدشه دار کردن کالاهای تولیدی جمهوری اسلامی ایران، با برند ایرانی به عراق صادر کرده اند که لازم است مسئولان عراقی و ما در این خصوص هوشیار باشیم.