آرشیو پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱، شماره ۵۲۲۷
ایران زمین
۱۱

منابع طبیعی صاحب صندوق حمایت شد

اصفهان- خبرنگار نخستین صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی کشور در اصفهان افتتاح شد.

عبدالکریم رضوی مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از بخش کشاورزی کشور اظهار داشت: این صندوق نخستین صندوق بخش منابع طبیعی کشور است که در صورت داشتن تجربه کاری موفق در سایر استان ها نیز راه اندازی می شود. بخش دولتی و خصوصی اصفهان در کمتر از یک سال از تصویب ایجاد این صندوق حمایتی در عرصه منابع طبیعی، زیرساخت های لازم را در استان ایجاد کردند. 28 شرکت تعاونی تخصصی مرتعداری که برای راه اندازی این صندوق نیاز بود، در یک سال گذشته در همه شهرستان های استان ایجاد شد.

رضوی تاکید کرد: این صندوق ظرفیت حمایت مالی و سرمایه گذاری بهره برداران را دارد و می تواند در طرح هایی مانند مکانیزاسیون کشاورزی، آبیاری تحت فشار و یا اجرای فازهای قانون هدفمندی یارانه ها در بخش کشاورزی عاملیت دولت را ایفا کند. صندوق حمایت از توسعه در بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای دستیابی به اهداف بزرگی ایجاد شده و به دنبال کسب ثروت نیست بلکه افزایش تولید و بهره وری هدف نهایی آن است.

احمدرضا لعلی نیا کارشناس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز گفت: از سال 83 تاکنون 49 صندوق حمایت از توسعه در بخش کشاورزی کشور تاسیس شده است. بخش کشاورزی به عنوان عنصری مهم در اقتصاد کشور، تامین کننده 15 درصد تولید ناخالص ملی و 23 درصد اشتغال ایران است. به رغم ارقام مذکور سالانه از 600 هزار میلیارد ریال ارزش بازار سرمایه در کشور، تنها 9 هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

لعلی نیا با اشاره به این که سهم کشاورزی در اقتصاد ملی 5/4 درصد است، گفت: سرمایه گذاری در این بخش با سه چالش عمده پائین بودن نرخ سرمایه گذاری ها، عدم رغبت به سرمایه گذاری در این بخش و بالابودن ریسک سرمایه گذاری روبه رو است. برای برون رفت از چالش های مذکور ایجاد صندوق های حمایت از توسعه متشکل از خود بهره برداران راهکار عملی است که تاکنون چهار صندوق تخصصی ملی، 32 صندوق استانی، 10 صندوق توسعه زنان و دو صندوق شهرستانی در کشور ایجاد شده است.