آرشیو پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۵
صفحه اول
۱

داروهای جدید از پانزدهم مهر در فهرست تعهدات دارویی بیمه ها قرار می گیرد

داروهای سرطانی مشمول بیمه شد

اختصاص نیافتن ارز مورد نیاز برای واردات داروهای ضروری بیش از همه گریبانگیر بیماران خاص شده است؛ بسیاری از اقلام دارویی که پزشکان متخصص برای مبتلایان به بیماری های خاص تجویز می کنند یا مشابه داخلی ندارد یا پزشک صلاح می داند که بیمار فقط نوع خارجی این داروها را مصرف کند. کاهش تولید و واردات دارو به مرحله نگران کننده ای رسیده و به کمبود بیش از 30 قلم داروی بیماری های خاص در کشور منجر شده است.

هم اکنون داروی بیماری های سرطان، سرطان کودکان، آسم، بیماری های قلبی و تالاسمی بیشترین میزان کمبود در مراکز درمانی کشور را دارند، وضعی که بیش از پیش متاثر از تحریم های بین المللی برای تبادلات بانکی و نوسانات نرخ ارز در کشور است. در چنین شرایطی ایجاد بازار سیاه برای داروهای وارداتی کمیاب یا نایاب،خرید و فروش آنها با قیمت های نجومی و سختی تامین هزینه های این داروها از مشکلاتی است که به بحرانی شدن وضع درمان بیماران خاص دامن زده است.

شرایطی که چندی پیش نگرانی جدی نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس را نیز در پی داشت و موجب شد تا رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مشکلات جدی که برای تامین ارز مورد نیاز داروهای بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی به وجود آمده از بی توجهی دولت در این زمینه گلایه کند.

در کنار این موضوع، بیمه نبودن برخی اقلام داروهای بیماران خاص و بخصوص داروهای بیماران سرطانی عرصه را به بسیاری از خانواده هایی که بیمار خاص دارند، تنگ کرده است، به طوری که آنها برای تامین هزینه فقط یک قلم دارو گاه باید چند صد هزارتومان بپردازند.

گلایه های بیماران از پوشش نصفه و نیمه و ناکارآمد داروهای بیماران خاص تا جایی پیش رفت که سرانجام سازمان بیمه سلامت ایران تصمیم گرفت داروهای جدیدی را به فهرست بیمه ها اضافه کند تا شاید به این ترتیب باری از هزینه های سنگین داروهای بیماران خاص از دوش آنها برداشته شود.