آرشیو پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۵
جهان
۶

60 زخمی در تازه ترین تظاهرات مصر

خیابان های قاهره پایتخت مصر از دوشنبه شب بار دیگر شاهد حضور مردم معترض بود، اما سه شنبه شب این تظاهرات رنگ خشونت به خود گرفت.

به گزارش بی بی سی، تظاهرات روز دوشنبه به مناسبت اولین سالگرد درگیری های خیابان محمد محمود آغاز شد و تا سه شنبه شب ادامه پیدا کرد. در حادثه سال گذشته در این خیابان، 40 نفر کشته شدند. می گویند درگیری ها زمانی آغاز شد که تظاهرکنندگان سعی کردند موانع بتنی را بردارند که از سال گذشته راه ها به وزارت کشور را بسته بود. این تظاهرات در واقع در اعتراض به تبرئه شدن کسانی برگزار شد که متهم بودند در کشتار تظاهرکنندگان در خیابان محمد محمود، در جریان انقلاب این کشور دست داشتند.

در همین حال، شبکه خبری روسیا الیوم اعلام کرد دلیل حضور گسترده تر مردم در روز سه شنبه، اعلام مرگ یکی از فعالان سیاسی شرکت کننده در تظاهرات روز دوشنبه بوده است. به گزارش ایسنا، شاهدان اعلام کردند در تظاهرات روز سه شنبه، معترضان و نیروهای پلیس به سمت یکدیگر سنگ پرتاب کردند و تظاهرکنندگان با آتش زدن لاستیک خیابان های منتهی به میدان التحریر را بستند؛ پلیس نیز برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور استفاده کرد. در این میان، صدها نفر از تظاهرکنندگان شعارهای مردم خواهان سرنگونی نظام هستند و ای مرسی برو سر دادند.

اگرچه منابع پزشکی ضمن اعلام 60 مجروح در درگیری های این دو روز هیچ اشاره ای به کشته شدن فردی نکردند، اما فعالان مصری می گویند فردی به نام محمد جابر صلاح، عضو جنبش ششم آوریل که در بین دوستانش به جیکا معروف بود، در جریان درگیری ها با پلیس در خیابان محمد محمود، بر اثر اصابت گلوله به سر کشته شد. در این میان، پلیس مصر نیز اعلام کرد 28 نفر از نیروهایش در جریان درگیری های قاهره زخمی شده اند.

از سوی دیگر، جنبش ششم آوریل در صفحه های خود در پایگاه اجتماعی فیس بوک نوشت: به این وسیله کشته شدن جابر صلاح اعلام می شود. او فردی بود که با رای خود محمد مرسی را به مقام ریاست جمهوری رساند و حال به ضرب گلوله نیروهای وی کشته شد. مرسی وعده هایی داد که عملی نشد و تاریخ آغاز قدرت وی با خون آلوده شده است.