آرشیو پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۵
ایران زمین
۱۵

بلندترین کلوت جهان در بیابان لوت

مدیر کانون سبز فارس با بیان این که نخستین پیمایش تحقیقاتی در کلوت های بیابان لوت برای اثبات حضور بلندترین کلوت دنیا در این بیابان لوت آغاز شد، گفت: بر اساس مطالعات قبلی که البته ثبت نشده است، به نظر می رسد بلندترین کلوت های دنیا در بیابان لوت واقع شده است.

بهمن ایزد افزود: این پیمایش تحقیقاتی برای نخستین بار از یکم تا دهم آذر امسال در مسیر طولی کلوت های بیابان لوت برای تکمیل مطالعات کارشناسی این منطقه انجام می شود.

به گفته وی، کلوت ها سازه های رسی همراه با گچ و لمون هستند که پراکنش آنها در غرب بیابان لوت در منطقه ای به وسعت 140 کیلومتر در 70 کیلومتر یعنی معادل 11هزارکیلومتر مربع واقع شده است.

ایزدی، هدف از این پیمایش تحقیقاتی را بررسی وضع چرخه اکولوژیک و ساختار ریخت زمین شناسی آنها عنوان کرد و افزود: بر اساس مطالعات قبلی که البته ثبت نشده است به نظر می رسد بلندترین کلوت های دنیا در بیابان لوت واقع شده که در این پیمایش به همراه تیم کارشناسان و متخصصان مرکز تحقیقات بین المللی بیابان دانشگاه تهران و سازمان زمین شناسی و مستندسازان برجسته قصد داریم این رکورد را ثبت کنیم. مدیر کانون سبز فارس تصریح کرد: پیش از این کلوتی در صحرای نامیب به ارتفاع 80 متر به عنوان بلندترین کلوت دنیا ثبت شده که امیدواریم در این پیمایش، کلوتی با ارتفاع 130 متر که پیش از این در شرق منطقه کلوت ها در بیابان لوت دیده شده و به سبب شباهت ظاهری آن به نوعی نبات در زبان محلی کرمانی پیشنهاد نامگذاری آن با عنوان کلومپه نباتی شده به عنوان بلندترین کلوت جهان ثبت شود.

وی با بیان این که کلوت ها شاخص نواحی گرم و بسیار خشک دنیا هستند، افزود: این سازه ها در اثر فرسایش آبی و بادی طی چند سال در بیابان لوت ایجاد شده است.