آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۹
جهان
۶

تظاهرات اعتراضی پزشکان و پرستاران اسپانیایی

برگزاری تظاهرات اعتراضی در شهرها و مناطق مختلف اسپانیا طی چند ماه اخیر به امری عادی تبدیل شده است. تنها تفاوت هر یک از این اعتراض ها این است که هر بار اعضای وابسته به یکی از مشاغل اسپانیا دست به تظاهرات می زنند. تازه ترین این گونه اعتراض ها مربوط به جامعه پزشکی این کشور است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سه شنبه شب هزاران نفر از کارکنان این بخش پس از دو روز اعتصاب در مادرید تظاهرات کردند و شعار دادند: «سلامت انسان ها، فروشی نیست». علاوه بر پزشکان و پرستاران، شمار زیادی از بیماران نیز در بین معترضان حضور داشتند و مخالفت خود را با کاهش بودجه بخش درمانی کشور و طرح های خصوصی سازی بیمارستان ها در منطقه مادرید اعلام کردند. اعتراض این افراد در ماه گذشته پس از آن بالاگرفت که دولت محلی مادرید اعلام کرد مدیریت شش بیمارستان بزرگ مادرید را به بخش خصوصی واگذار می کند.

یکی از معترضان حاضر در این تظاهرات گفت: «واقعیت ناراحت کننده این است که با این تصمیمات، خدمات درمانی اسپانیا به کالاتبدیل شود درحالی که خدمات درمانی، محل تجارت نیست. مسئولان در حال تعطیل کردن مراکز درمانی همانند تعطیلی فروشگاه ها هستند. آنها به بیمارستان ها به چشم فروشگاه و مرکز خرید نگاه می کنند.» یکی دیگر از پزشکان گفت: «آنها نمی توانند چیزی را خصوصی کنند که به همه مردم تعلق دارد و با مالیات ما اداره می شود.» در واقع دولت مرکزی اسپانیا برخلاف وعده ای که سال گذشته داده بود اعلام کرد در راستای سیاست های ریاضتی جدید، در بخش آموزش و بهداشت ده میلیارد یورو صرفه جویی در نظر می گیرد. این افراد همچنین در نظر دارند هفته آینده باردیگر اعتصاب کنند.