آرشیو دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱، شماره ۷۷۰۲
صفحه اول
۱

فاطمه رهبر در گفتگو با رسالت: اصلاح قانون انتخابات نباید به تضعیف شورای نگهبان منجر شود

بخش سیاسی داخلی: فاطمه رهبر بر این باور است که اصلاح قانون انتخابات نباید به گونه ای باشد که منجر به تضعیف شورای نگهبان شود. فاطمه رهبر در گفتگو با خبرنگار روزنامه رسالت در خصوص تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: هدف اصلی از این قانون آن است که شرایطی برای نامزدهای ریاست جمهوری لحاظ شود به طوری که هر کسی فکر نکند که می تواند رئیس جمهور شود.

رهبر با اشاره به مفاد اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی گفت طبق این اصل رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی الاصل ، تابع ایران ، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی ، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور و طبق اصل یکصد و شانزدهم نیز نامزدهای ریاست جمهوری باید قبل از شروع انتخابات آمادگی خود را رسما اعلام کنند و نحوه برگزاری انتخاب رئیس جمهوری را قانون معین می کند اما در این اصول هیچ

اشاره ای به سطح سواد و ویژگی های نامزدهای ریاست جمهوری نشده است. وی با اشاره به اینکه ما در قانون برای نامزدهای نمایندگی مجلس حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد را لحاظ کرده ایم یادآور شد: پس ما در زمینه نامزدهای ریاست جمهوری ضعف قانونی داریم که باید برطرف شود. وی همچنین با اشاره به اینکه هدف از اصلاح قانون انتخابات تضعیف شورای نگهبان نیست گفت: نمایندگان این اعتقاد را دارند که نباید جایگاه شورای نگهبان تضعیف شود و در چند دوره اخیر مجلس نیز تلاش شده است تا شان و جایگاه شورای نگهبان حفظ شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز د رجریان است گفت: زمان بررسی این قانون در مجمع بسیار طولانی شده است و از همین رو نمایندگان مجلس سعی کردند تا با ورود به این مسئله و بحث های کارشناسی و تخصصی ضعف های قانون انتخابات را بپوشانند.

وی همچنین به انتخابات ریاست جمهوری سال 88 اشاره کرد و گفت: ما در آن سال شاهد بودیم که برخی از دراویش و حتی افراد بیکار نیز برای

ثبت نام آمده بودند که این مسئله باید تصحیح شود.