آرشیو یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱، شماره ۵۲۴۵
ایران شوک
۲۱
شوک روز

راز تشکیل سیارات در​ستاره های کوتوله قهوه ای

گروه شوک: دانشمندان در جریان مطالعه یک ستاره کوتوله قهوه ای، به ذراتی رسیده اند که توانایی تبدیل شدن به سیاره ای هم اندازه زمین را در آینده ای نه چندان دور دارند.

این ذرات ریز و پراکنده در اطراف ستاره ISO- OPH120 قرار گرفته که با زمین 400 سال نوری فاصله دارد.

طبق فرضیه های موجود درباره شکل گیری سیارات، برخورد این ذرات ریز و منجمد در اطراف یک ستاره، زمینه انجام فعل و انفعالاتی را به وجود می آورد که در نهایت سبب تشکیل سیارات می شوند. دانشمندان پیش تر به این آگاهی رسیده بودند که ستاره های قهوه ای کوتوله منبع غنی این ذرات ریز هستند.

این ذرات در اطراف ستاره با سرعت به یکدیگر برخورد می کنند و پس از واکنش با گاز منواکسیدکربن اجزای یک سیاره را تشکیل می دهند.

یکی از محققان حاضر در این طرح می گوید: «بررسی این ستاره کوتوله قهوه ای شگفتی زیادی را برای گروه به وجود آورد. گرچه ذرات ریز و میلیمتری عامل تشکیل سیارات هستند، اما پس از بررسی این ستاره اصلا تصور نمی کردیم ذرات موجود در ستاره مورد مطالعه ما عامل تشکیل سیاره ای در آینده باشند. حالاباید با این فرضیات جدید، تئوری های تازه ای را نیز طراحی کنیم و براساس آنها به مطالعات خود ادامه دهیم.» این تحقیقات با استفاده از تلسکوپ هایی با لنز های فوق حساس در شیلی انجام می شود تا کوچک ترین تحول از چشم دانشمندان دور نماند. این ستاره در صور فلکی اوفیوچس قرار گرفت و به دلیل نور فراوان آن به وضوح قابل رویت است.