آرشیو یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱، شماره ۵۲۴۵
قضایی، حقوقی
۱۶
پاسخ به سوال  ها

مرجع تعیین محل سکونت

در صورتی که زن از شوهر ش مطالبه خانه جداگانه کند و بگوید در خانه ای که پدر و مادر شوهر حضور داشته باشند حاضر به زندگی نیستم آیا بر شوهر لازم است که به خواسته همسرش جامه عمل بپوشاند یا خیر؟ در صورتی که مرد به خواسته زن جامه عمل نپوشاند و زن حاضر به زندگی نشود و به خانه پدرش برود و بگوید تا خانه جداگانه تهیه نکنی به خانه ات نمی آیم، آیا زن ناشزه محسوب می شود؟ در صورتی که زوج تمکن مالی نداشته باشد و قادر به جداکردن منزل نباشد، وظیفه اش چیست؟

داشتن خانه مستقل حق زن است و از نظر قانونی ربطی به تمکن مالی شوهر ندارد و عرف، این خانه مستقل یا پدر و مادر را تشخیص می دهد. قانون نمی گوید زن باید در خانه پدر شوهر باشد یا نباشد. البته علاوه بر تاثیر نگاه عرف در این گونه موارد که در نفقه زن و خانه مستقل موثر است، باید توجه داشت که اگر در روزهای آغازین زندگی مشترک، نسبت به خانه مستقل شرطی نشده بود و زن نیز از همان ابتدا، زندگی مشترک را در خانه پدری و مادری زوج شروع کرده بود، دیگر نمی تواند بعدها این موضوع را بهانه کند.

به همین خاطر از این منظر به ظاهر می توان زن را ناشزه به حساب آورد اما باید در نظر داشت که علاوه بر درک شرایط مالی زوج که گاهی زمینه برای خانه ای مستقل فراهم نیست، نیاز و علاقه زوجه به زندگی مستقل نیز قابل درک و تامل است و این همان مسئله ای است که می بایست با درک و کمک متقابل و حسن معاشرت زوجین حل شود.