آرشیو چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸۰
اقتصاد
۴

در این جایگاه ها امکان سوختگیری حداکثر 4 خودرو پیش بینی شده است

ساخت جایگاه های کوچک بنزین به جریان می افتد

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران طرح ساخت جایگاه های کوچک عرضه سوخت در اماکن عمومی را برای حل مشکل کمبود جایگاه در کلانشهرها به جریان می اندازد.

علی فراهانی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت وگو با ایسنا، در مورد جزئیات طرح ساخت جایگاه های کوچک عرضه سوخت توضیح داد: یکی از مزایای این جایگاه های سوخت این است که به دلیل کوچک بودن امکان ساخت آن در مقیاسی حدود یکصد متر وجود دارد.فراهانی با بیان این که در این جایگاه های سوخت امکان سوختگیری حداقل دو و حداکثر چهار خودرو پیش بینی شده است، گفت: در جایگاه های کوچک یک تا دو تلمبه با حداکثر چهار نازل در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، جایگاه های کوچک عرضه سوخت قابلیت نصب در اماکن عمومی از جمله پارک ها، پارکینگ های عمومی، میادین میوه و تره بار و حتی مجتمع های مسکونی را دارد.

وی با اشاره به این که جایگاه های کوچک توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد، اذعان کرد: زمانی بخش خصوصی برای انجام این کار راغب خواهد بود که طرح توجیه اقتصادی داشته باشد.هم اکنون حدود 3000 باب جایگاه عرضه سوخت در کل کشور فعال است که طبق برنامه پنجم توسعه کشور باید این رقم به 3200 جایگاه تا سال 1394 افزایش یابد تا عملیات سوختگیری به کمتر از دو دقیقه برسد.

طرح احداث جایگاه های کوچک بنزین سال گذشته نیز مطرح شد اما ظاهرا کسی از آن استقبال نکرد و بجز یکی دو جایگاه عملااقدامی در این خصوص انجام نشد. با وجود روند روبه رشدتولید خودرو در ایران طی سال های اخیر (البته به جز امسال) توسعه جایگاه های سوخت متناسب با این روند نبوده و کمبود جایگاه های عرضه بنزین به ویژه در شهرهای بزرگ هر روز بیشتر احساس می شود.