آرشیو دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱، شماره ۵۲۶۴
قضایی، حقوقی
۱۶
پاسخ به سوال ها

افشای راز ازدواج قبلی زن

شخصی با دختری ازدواج کرده است و قبل از مراسم عروسی معلوم شده که دختر قبل از این، با شخصی ازدواج کرده و طلاق گرفته است؛ آیا زوج حق فسخ دارد؟

در این باره، شاید عقیده بر این باشد که می بایست میان دو حالت قائل به تفکیک باشیم؛ حالت اول، زمانی است که دختری پیش از این عقد کرده، اما پیش از شروع زندگی مشترک و به هر دلیل، جدا شده و طلاق از نوع غیرمدخوله است و این دختر نیز می تواند نام همسر خود را- مطابق مقررات- از شناسنامه حذف کند. حالت دوم، زمانی است که دختری پس از ازدواج و مدتی زندگی مشترک، مطلقه می شود و قصد دارد ازدواج کند.

عده ای معتقدند در حالت اول، همین که قانونگذار چنین حقی را به دختری می دهد که حق طلاق غیرمدخوله دارد، این بدان معناست که ازدواج او با دیگری، بدون اظهار این مطلب، مشمول تدلیس نیست و فقط با عدم اطلاع واقعیت در حالت دوم است که تدلیس محقق می شود. حال آنکه، صرف نظر از قابل دفاع بودن یا نبودن چنان مجوز قانونی در طلاق غیرمدخوله، آنچه مسلم است اینکه، هرگاه زن و شوهر به طور صریح و یا حتی ضمنی، صفتی را در دیگری شرط کنند و عقد نیز بر آن اساس واقع شود، نبودن آن صفت، برای طرف مقابل، حق فسخ را به همراه دارد.

چرا که در اینجا طرف با تخلف از شرط، به نوعی مرتکب حیله یا تقلب (تدلیس) شده است. در حالی که شاید با اظهار واقعیات، زندگی مشترک بهتر شکل می گرفت یا اصلا شکل نمی گرفت تا کار به دعوی بکشد.