آرشیو سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۵۹۷
اقتصاد
۴

شروط ترخیص 10 هزار خودروی وارد شده با ارز مرجع

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس از ممانعت از ترخیص 10هزار خودروی لوکس که با استفاده از ارز مرجع وارد کشور شده بودند، خبرداد.

مصطفی افضلی فرد در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع گفت: در جلسه ای که اخیرا با حضور واردکنندگان خودرو و مسئولان دولتی برگزار شد، مقرر شد تا زمانی که مابه التفاوت نرخ ارز مرجع خودروهای لوکسی که با نرخ ارز آزاد وارد شده اند، به دولت پرداخت نشده این خودروها از گمرک ترخیص نشوند.

وی با بیان این که هم اکنون ده هزار خودروی لوکس در گمرک منتظر ترخیص هستند، اظهار کرد: در جلسه کمیسیون اصل 90 مقرر شد تا برای واردکنندگانی که با ارز مرجع خودرو وارد کرده اند، اما خودروها با نرخ آزاد به فروش رسانده اند، محدودیت های شدید وارداتی درنظر گرفته شود.سخنگوی کمیسیون اصل 90 با تاکید بر این که پرونده خودروهای لوکس همچنان در این کمیسیون مفتوح است، افزود: ما معتقدیم که مابه التفاوت نرخ ارز مرجع با ارز مبادله ای یا مابه التفاوت نرخ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و نرخ فروش خودروهای لوکس حتما باید به حساب خزانه واریز شود.

افضلی فرد با اشاره به این که تمام ده هزار خودروی لوکس وارداتی پیش از ترخیص پیش فروش شده اند، گفت: تمامی این خودروها از تولیدات جدید کارخانجات خودروسازی یک کشور خارجی هستند.

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم از تشکیل 826 پرونده تخلف عرضه خودرو و ارسال آن به تعزیرات خبر داد.

مجتبی فراهانی در گفت وگو با فارس، در خصوص افزایش قیمت خودرو و عدم کنترل حاشیه بازار توسط شرکت های خودروسازی اظهار کرد: بازرسی ها بدون استثنا در سطح عرضه یعنی هم نمایندگی ها و هم نمایشگاه های اتومبیل با جدیدت دنبال می شود و با متخلفان بشدت برخورد می شود.

وی گفت: نمایندگی ها و نمایشگاه ها با خالی نگه داشتن واحد صنفی خود می خواهند بازار را تشنه نگه دارند درحالی که در انبارهایشان خودرو موجود است؛ لذا با این نوع تخلف اختفا و امتناع از عرضه نیز بشدت برخورد می شود.