آرشیو سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۵۹۷
فرهنگ و هنر
۵

فردی «گرگ سالی» را تمام کرد

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با بیان این که طی دوران بیماری قلبی اش در سال گذشته به بازنویسی رمان «گرگ سالی» پرداخته است، گفت: در آن زمان دائم از خدا می خواستم که به من فرصت بدهد تا نوشتن این اثر را تمام کنم.

به گزارش مهر، امیرحسین فردی که تازه ترین اثر خود را با عنوان «گرگ سالی» در اختیار انتشارات سوره مهر قرار داده است، افزود: شخصیت اصلی این رمان همان اسماعیل است که از موقعیت پایانی رمان «اسماعیل» به وقایع این کتاب پرتاب شده است.

او درباره موقعیت دشت مغان به عنوان جغرافیای رمان گفت: دشت مغان مجتمع های کشاورزی فراوانی دارد که از قضا گرگ های خیلی قوی هم در اطراف آن زندگی می کنند و به گله های گوسفند منطقه به صورت دسته جمعی حمله می کنند.

فردی افزود: ماجرای رمان به زمان حضور آمریکایی ها در این منطقه و فعالیت کشاورزی آنها در این محدوده بازمی گردد. آنها برای این کار دست به اصلاح نژاد گرگ های منطقه می زنند تا دیگر به انسان حمله نکند، اما اتفاقی که رخ می دهد این است که در این فرآیند گرگ ها تنها به افراد خاصی حمله می کنند.

نویسنده داستان «سیاه چمن» گفت: در این رمان گرگ های تغییر پیدا کرده دیگر با نشانه سراغ آدم ها می روند و این بزرگ ترین استعاره این رمان است. در واقع هوشمندی آنها در انتخاب طعمه و محیط رعب و وحشتی که در منطقه ایجاد می کنند در کنار نزاع میان مردم و آمریکایی ها و گرگ هاست که قصه رمان را می سازد.

فردی افزود: من خیلی خدا را شاکرم که توفیق داد این رمان را بنویسم. این داستان و فضایش ناگهانی به ذهن من رسید، اما به جرات می گویم در ادبیات داستانی ایران اثری را سراغ ندارم که این طور برخورد استعاری را با آمریکا و نیروی استکبار نشان دهد. این رمان حرف درشتی برای زدن دارد و می گوید آمریکایی ها گرگ هستند و از تبار گرگ و باید با این نگاه به آنها نظر انداخت. به گفته فردی فرآیند نوشتن رمان دو سال طول کشیده و نزدیک به چهار بار بازنویسی شده است.