آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱، شماره ۲۵۹۰
اقتصادی
۴

پیش بینی بانک جهانی از بزرگ ترین اقتصاد شرق آسیا

رشد اقتصاد چین مسیر نزولی را طی می کند؟

شیوا سعیدی

در حالی سال جدید میلادی برای کشورهای آسیایی آغاز می شود که از بحران مالی امریکا تا مشکلات در منطقه یورو، کشورهای آسیایی 2013 میلادی را با ابهام در حوزه اقتصاد جهانی آغاز می کنند.

به گزارش رویترز، هافمن، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در حوزه شرق آسیا در گفت وگو با رویترز درباره چشم انداز سال آتی و دورنمای تورم در آسیا می گوید: تصور می کنم تورم مانند گذشته مشکل بزرگی نخواهد بود. زیرا در سال جاری کمی کاهش یافته است. و شاخص های مربوط به قیمت غذا در سراسر جهان در حال افزایش است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی می کنید، سیاستمداران آسیایی در سال جدید به شیوه سهل تری با مشکلات برخورد کنند؟ می گوید: در حال حاضر اغلب اقتصادهای آسیایی کل ظرفیت خود را به کار گرفته اند، بنابراین کم و بیش پیش بینی می کنیم، اگر مشکل خاصی اتفاق نیفتد، نیازی نیست سیاست های آسان گیرانه تری به کار گیریم زیرا همه چیز در مسیر صحیح خود قرار دارد. تصور می کنم درمقایسه با بخش پولی، در حوزه مالی فرصت های رشد بیشتری وجود داشته باشد. وی درباره ثبات رشد چین در سال آتی میلادی معتقد است: البته در 2012، سرعت رشد اقتصاد چین کمی کاهش یافت به ویژه در سه ماهه های اول و دوم. میزان کل رشد اقتصاد این کشور 7/9 بود که پایین ترین آمار رشد از 1999 تاکنون بوده است. اما در مقیاس بزرگ تر اقتصاد چین در نیمه دوم سال کمی بهبود یافت. در سه ماهه سوم نیز میزان رشد 1/9 بود که این روند در سه ماهه چهارم نیز ادامه یافت. این امر سبب می شود ما پیش بینی کنیم چشم انداز رشد در سال آتی به 4/8 درصد برسد اما در بلندمدت این روند کاهش خواهد یافت و در دهه آتی مسیر رشد چین نزولی خواهد بود به طوری که در 2014 به حدود 8 درصد خواهد رسید و این روند نزولی همچنان ادامه خواهد یافت.