آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۵
جهان
۶

پایان بدون نتیجه مذاکرات 3 جانبه برای حل بحران سوریه

نشست سه جانبه اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه با نمایندگان آمریکا و روسیه در باره بحران سوریه بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش ایلنا، اخضر ابراهیمی پس از نشست خود در ژنو با ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا و میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، به منظور یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه گفت: «در این نشست بار دیگر تاکید کردم که هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد.»

در نشست سه جانبه ژنو، سه طرف بر این مساله تاکید کردند که بحران سوریه باید از طریق سیاسی و براساس توافق نامه نشست بین المللی ژنو حل شود. در این نشست که ماه ژوئن گذشته برگزار شد، شرکت کنندگان خواستار تشکیل دولت انتقالی در سوریه شدند؛ هرچند در توافق نامه ژنو نقش بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مرحله انتقالی مشخص نشد. از این رو مساله نقش بشار اسد در دولت انتقالی نقطه اختلاف ابراهیمی و نمایندگان آمریکا و روسیه بود و همچنان لاینحل باقی ماند.

در همین حال، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از این نشست گفت: رئیس جمهوری کنونی سوریه نمی تواند بخشی از دولت انتقالی باشد. اخضر ابراهیمی نیز پیش از برگزاری این نشست گفته بود بشار اسد نقشی در دولت انتقالی در این کشور نخواهد داشت. سوریه به سخنان ابراهیمی اعتراض کرد و آن را جانبدارانه و به نفع مخالفان دانست. ابراهیمی همچنین گفت، در آینده نزدیک در کنفرانس مطبوعاتی در شورای امنیت درباره تلاش های خود برای حل مساله سوریه از جمله دیدارش از دمشق و مذاکره با مقام های سوری و مخالفان دولت سخن خواهد گفت. روسیه نیز بر خلاف اردوگاه غربی عربی با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه بشدت مخالف است و بر لزوم حل و فصل بحران جاری این کشور از راه مذاکره و گفت وگو تاکید دارد.