آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۵
جهان
۶

ادامه تظاهرات موافقان و مخالفان در عراق

موافقان و مخالفان نوری مالکی، نخست وزیر عراق روز جمعه گذشته اقدام به برگزاری تظاهراتی متقابل کردند. یعنی در حالی که ساکنان نجف با برگزاری تظاهراتی گسترده حمایت خود را از سیاست های نوری مالکی اعلام می کردند، ساکنان چند استان دیگر ازجمله بغداد با برگزاری تظاهرات مشابه، مخالفت خود را با این سیاست ها بیان داشتند.

به گزارش ایسنا، ساکنان شهر نجف در جنوب عراق با برگزاری تظاهرات گسترده و با سردادن شعارهایی اقدامات وهابی ها، عثمانی ها و بعثی ها را در کشورشان محکوم کردند. تظاهرکنندگان ضمن حمایت از سیاست های دولت نوری مالکی گفتند با لغو ماده 4 قانون مبارزه با تروریسم و قانون دادخواهی و عدالت (قانون بعثی زدایی) مخالف هستند. اینها مهم ترین خواسته های مخالفان مالکی به شمار می رود.

از سوی دیگر ساکنان چند استان عراق از جمله بغداد با برگزاری تظاهرات ضد دولتی مخالفت خود را با سیاست های دولت نوری مالکی تحت شعار عراق یکپارچه اعلام کردند. معترضان در استان های الانبار، صلاح الدین، نینوا، التامیم و دیالی بر خواسته های خود و در راس آن آزادی زندانیان تاکید کردند. همچنین تظاهراتی در بغداد، رمادی، فلوجه، جلولا، بعقوبه، موصل، سامراء و حویجه برگزار شد. در یک تحول دیگر، دو حزب بزرگ کردستان عراق با صدور بیانیه ای مشترک، خواستار اصلاح حکومت عراق شدند. به گزارش فارس، حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی و حزب اتحاد میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی عصر روز جمعه، با صدور بیانیه مشترکی پس از نشست سلیمانیه که با حضور بارزانی برگزار شد، اعلام کردند: ادامه حکومت در عراق به شکل کنونی، غیرقابل پذیرش است و دو طرف توافق دارند که نحوه این حاکمیت باید اصلاح شود. در این بیانیه آمده است: دو طرف تاکید دارند که در کنار مطالبات قانونی تظاهر کنندگان می مانند و خواستار تطبیق ماده 140 قانون اساسی و تعلیق نشدن آن هستند