آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، شماره ۵۲۷۳
بین الملل
۲۶

اخبار کوتاه

راهپیمایی حامیان چاوز در ونزوئلا

هزاران تن از هواداران هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلادر خیابان های کاراکاس دست به راهپیمایی زدند تا حمایت خود را از او اعلام کنند. چاوز به دلیل گذراندن مراحل بهبودی و دوران نقاهت پس از چهارمین عمل مربوط به بیماری سرطانش، هم اکنون در هاوانا، پایتخت کوبا به سر می برد و به همین دلیل نتوانست در مراسم سوگند دهم ژانویه شرکت کند. دادگاه عالی ونزوئلادر بیانیه ای اعلام کرد: با وجود آنکه در دهم ژانویه دور جدیدی از قانون اساسی آغاز می شود، برگزاری مراسم جدید ایراد سوگند برای چاوز به عنوان رئیس جمهور منتخب نیاز نیست.

رئیس جمهوری سابق برزیل بازجویی می شود

لوئیس ایناسیو لولاداسیلوا رئیس جمهوری سابق برزیل به علت اتهاماتی از جمله آگاهی از طرح خرید رای در ازای پول مورد بازجویی قرار خواهد گرفت؛ طرحی که بزرگترین رسوایی مالی این کشور امریکای لاتین محسوب می شود. دادستان کل برزیل به دادستان ها گفته که داسیلوا از این طرح خبر داشت و به صورت مالی از طریق آن سود می برد. با این حال، داسیلوا هرگونه ارتباط با این طرح را که در سال 2005 به اطلاع عموم رسید انکار می کند.

برگزاری تظاهرات ضدامریکایی در یمن

هزاران تن از مردم یمن با برگزاری تظاهرات اعتراض‎آمیز، دخالت‎های امریکا در امور داخلی این کشور را محکوم کردند. در جریان این تظاهرات که در استان صعده واقع در شمال یمن برگزار شد، معترضان همچنین تداوم حملات پهپادهای امریکایی به خاک این کشور را محکوم کرده و خواستار خروج تفنگداران امریکا از این کشور شدند. معترضان یمنی همچنین علیه رژیم اسرائیل که از متحدان امریکا محسوب می‎شود، شعار سر دادند.