آرشیو چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۰۴۱۳
اخبار خارجی
۱۲

کودتای نظامیان در اریتره نافرجام ماند

کودتای نافرجام 200 تن از نظامیان در «اریتره» با شکست کودتاچیان در روز سه شنبه خاتمه یافت.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره» 200 تن از نظامیان اریتره روز سه شنبه با سوار شدن بر چندین دستگاه تانک و خودروی نظامی برخی ساختمان ها در شهر «اسمرره» (پایتخت) را به تصرف خود درآوردند.

این گزارش حاکی است، کودتاچیان که سرنگونی رژیم «اسیاس فورکی» رئیس جمهور مادام العمر اریتره را خواستار شده بودند، اقدام به تصرف ساختمان رادیو- تلویزیون در وزارت اطلاع رسانی آن کردند.

کودتاچیان پس از اینکه شایعه مرگ فورکی (که از زمان استقلال اریتره در سال 1993 به طور مطلق بر این کشور حکومت می کند) در پایتخت منتشر شد، اقدام به این کار کردند و در یک پیام رادیو- تلویزیونی وعده آزادی زندانیان سیاسی را دادند.

براساس این گزارش تانک های ارتش به مقابله با کودتاچیان در محل ساختمان وزارت اطلاع رسانی اریتره کردند و توانستند آنهارا وادار به تسلیم کنند و رئیس جمهور آن کشور پس از آن با ظاهر شدن بر روی صفحه تلویزیون شایعه مرگ خود را تکذیب کرد.

برخی خبرها نیز از کشته شدن وزیر دفاع اریتره و مقام های بلندپایه ارتش این کشور به دست کودتاچیان حکایت می کند، اما دولت این خبر را به شدت تکذیب کرده است.

این در حالی است که کشور اریتره سه دهه پس از استقلال خود، از نابسامانی های اقتصادی و بحران مالی در رنج است و سیاستمداران مخالف فورکی وی و دولت را به بی کفایتی و ناتوانی در اجرای اصلاحات متهم می کنند.