آرشیو سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۲۴
سلامت
۱۶

خبر سلامتی

مصرف مسکن ها به بروز زخم معده منجر می شود

یک فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: مصرف داروهای تسکین دهنده درد از دلایل اصلی ایجاد زخم معده است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت وگو با ایسنا، مصرف داروهای مسکن مانند دیکلوفناک، پیروکسیکام و آسپرین را از عوامل ایجاد کننده زخم های دستگاه گوارش برشمرد و افزود: متاسفانه زخم های ناشی از مسکن ها، درد ندارد و بیمار به دلیل استفراغ خونی یا مدفوع سیاه رنگ متوجه آنها می شود.

این متخصص گوارش و کبد درباره تفاوت علائم ظاهری زخم معده و زخم اثنی عشر گفت: در زخم معده، بیمار بیشتر زمانی که غذا می خورد درد احساس می کند، در صورتی که در زخم اثنی عشر، بیمار در زمان خالی بودن معده متوجه درد می شود.

وی ژنتیک را نیز از عوامل مهم در زخم اثنی عشر معرفی کرد و گفت: گروه خونی هم از عوامل تاثیرگذار است، برای مثال این زخم در گروه های خونی o بیشتر دیده می شود.

قرمزی چشم با دارو رفع نمی شود

یک عضو هیات مدیره انجمن چشم پزشکی ایران، ضمن تاکید بر این که باید پیش از دست زدن به هر گونه اقدام درمانی، منشا بروز قرمزی چشم را یافت و از درمان خودسرانه اجتناب کرد، گفت: هیچ دارویی برای قرمزی چشم نداریم، بلکه باید علت بروز آن را یافت و مشکل را برطرف کرد. باید در نظر داشت استفاده از هر گونه قطره ای نیز می تواند عارضه داشته باشد.

دکتر امین الله نیک اقبالی در گفت و گو با ایسنا افزود: مسلما قرمز شدن چشم افراد می تواند تابع علل مختلفی باشد که ازجمله آنها می توان به مواردی نظیر هوای آلوده، بی خوابی و کم خوابی، خستگی، ورود جسم خارجی چون گرد و غبار، عفونت باکتریایی یا ویروسی در چشم و خشکی چشم اشاره کرد.

نیک اقبالی تاکید کرد: باید در نظر داشت استفاده از هر گونه قطره ای می تواند عارضه داشته باشد، البته خطر اشک مصنوعی به نسبت داروهای دیگر کمتر است.