آرشیو شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۶۱۸
جهان
۶

دور دنیا

سفر اولاند| فرانسوا اولاند برای برقراری روابط تجاری و فعالیت های مرتبط با انرژی هسته یی و فروش جت های جنگی «رافائل» صبح روز جمعه وارد هندوستان شد. علاوه بر وزیران دفاع و امور خارجه، شصت تاجر و بازرگان، رییس جمهور جدید فرانسه را در نخستین سفرش به آسیا همراهی می کنند. گفته می شود این سفر برای پیشبرد طرح مشارکت استراتژیک هند و فرانسه که از 15 سال پیش برقرار شده است انجام می گیرد. از دیگر اهداف این سفر توافق برای ساخت بزرگ ترین نیروگاه هسته یی در مناطق ساحلی غرب این کشور است.

بحران فارک| نیرو های مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) برخلاف توافقات پیشین، آزادی گروگان های خود را به تاخیر انداخت. قرار بود دو افسر پلیس و یک سرباز کلمبیایی که نزد این گروه گروگان هستند روز پنجشنبه آزاد شوند. این اقدام با اعتراض شدید مانوئل سانتوس، رییس جمهور و مقامات صلیب سرخ در کلمبیا مواجه شده است.

خودکشی به خاطر مدرسه|«مادر دوستت دارم، برای همه چیز ممنون» این آخرین پیام کوتاه تلفن پسر بچه یازده ساله ژاپنی بود که با پریدن در مسیر قطار شهری خودکشی کرد. طبق گزارش پلیس و رسانه های اوساکا، بر اساس یادداشتی که او در کوله پشتی خود کنار محل حادثه باقی گذاشته است. او انگیزه کارش را افسردگی ناشی از تعطیلی مدرسه اش و اجبار به تحصیل در محل دیگری اعلام کرده است. تعطیلی مدارس ابتدایی و راهنمایی از نتایج پایین آمدن نرخ تولد در ژاپن در چند سال اخیر است.

در حال بازسازی پایگاه| به گفته یک کارشناس دانشگاه امریکا، عکس های ماهواره یی نشان می دهد که کره شمالی در حال بازسازی پایگاه فضایی متروک در شمال شرقی کشور است. این پایگاه در سال های 1998، 2006 و 2009 مورد بازسازی هایی مطابق با موشک های دور پرتاب ساخت این کشور در آن زمان ها قرار گرفت. به گفته این کارشناس، عکس های جدید نشان می دهد که این پایگاه برای پرتاب موشکی سه تا چهار برابر قدرتمندتر آماده می شود.

انتخابات در جولای| به گزارش خبرگزاری رویتر، هفتم جولای 2013 زمان تعیین شده برای انتخابات ریاست جمهوری در کشور مالی است. به گفته سخنگوی دولت مالی، این انتخابات در نخستین یکشنبه ماه جولای برگزار خواهد شد و در صورتی که یکی از نامزدهای انتخاباتی رای بیش از 50 درصد مردم را نتواند کسب کند، دوردوم رای گیری در تاریخ 21 جولای برگزار خواهد شد.