آرشیو یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۵۳۰۱
راه بلد
۱۰
بنا

خانه های تاریخی رشت

رشت به مانند بسیاری از شهرهای بزرگ و معروف کشور از تعدادی از خانه های تاریخی بهره می برد که هم​اکنون به جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شده اند.

خانه ابریشمچی، خانه قدیری و خانه حاج میرزا خلیل رفیع از جمله خانه های تاریخی رشت هستند.

خانه ابریشمچی در ضلع جنوب شرقی میدانی به نام صیقلان و در انتهای کوچه شاعری قرار دارد. قدمت خانه به دوران قاجاریه بر می گردد و گویا متعلق به حاج میرزا اسماعیل حاکم رشت در دوران ناصرالدین شاه است. علت آن که این خانه به خانه ابریشمچی معروف شده است فروش آن به فردی به این نام از سوی وراث حاکم بوده است. خانه ابریشمچی دو طبقه و بیش از 650 متر مربع زیربنا دارد و علاوه بر بهره گیری از معماری قاجاری، متناسب با آب و هوای منطقه باران خیز رشت ساخته شده است. اما خانه قدیری مربوط به دوران پهلوی است که در شرق سبزه میدان واقع شده است. اسکلت و سازه این خانه از چوب و متعلق به محمدولی خان تنکابنی، سپهدار و حکمران رشت بوده است. سقف خانه لمبه کوبی شده است و از بیرون که به آن نگاه می کنی دارای پوشش سفالی و در و پنجره چوبی است. چند سال پیش خانه قدیری طعمه حریق شد و تمامی تزئینات آن از بین رفت، اما دوباره بازسازی شد. در حال حاضر این بنای تاریخی به عنوان پژوهشکده میراث فرهنگی مورد استفاده است و دارای کتابخانه ای با کتب تخصصی مرمت، معماری، تاریخی، گردشگری و سایر زمینه ها بوده که تا حد زیادی پاسخگوی دانشجویان و اندیشمندان است.

دیگر خانه تاریخی رشت خانه حاج میرزا خلیل رفیع است که از مبارزان مشروطه طلب رشت بود. این خانه تاریخی در خیابان استاد مطهری رشت واقع شده است. حاج میرزا خلیل رفیع را اولین شهردار رشت می دانند که البته در دو مقطع این سمت را به دست آورده است. حاج میرزا اول بار در سال 1327 هجری قمری پس از تصرف رشت توسط مشروطه طلبان، شهردار رشت می شود، اما پس از مدتی با تصرف رشت توسط قوای روس بازداشت و تبعید می گردد. دومین بار که وی شهردار رشت می شود مقارن با نهضت جنگل است.

خانه مزبور در سال 1285 هجری شمسی به دستور وی ساخته شده است. جالب است بدانید که چوب های به کار رفته در این بنا از روسیه و توسط کشتی به ایران آورده شده است.