آرشیو سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۰۳
شوک امروز
۲۳
شوک علمی

ماجرای بارداری خیالی یک زن، دردسر آفرین شد

گروه شوک: یک زن برزیلی مدعی شد که مسئولان بیمارستانی در سائوپائولوی برزیل، نوزاد او را ربوده اند، اما پزشکان ادعا می کنند که گرفتار حاملگی خیالی بوده و از نظر روانی دچار توهم بارداری شده است.

توهم بارداری شکلی از حاملگی خیالی است که یک زن تمامی علائم بارداری از جمله برآمدگی شکم را دارد.

لایان سانتوس این زن 19 ساله علیه پزشکان بخش زایمان بیمارستان سائوپائولو شکایت کرده و قصد دارد با کمک وکیلش ادعای خود را ثابت کند.

لایان معتقد است که نوزادش به سرقت رفته است. او در این باره به خبرنگاران گفت: در هفته 38 بارداری بودم که دچار درد زایمان شدم. سریعا من را به بیمارستان منتقل کردند و حتی پرستاران نمودار ضربان قلب جنین را به من نشان دادند. یکی از پرستاران حتی جنسیت بچه را دختر اعلام کرد، ولی پزشکان می گویند من هیچ وقت باردار واقعی نبوده ام و این بارداری و علائم آن تنها نتیجه توهمات من بوده است. من و همسرم لوریوال، حتی نام دخترمان را صوفیا انتخاب کرده ایم و به خاطر نوزادمان خانه بزرگتری گرفته ایم تا هنگام زایمان فضای کافی برای فرزندمان داشته باشیم. لایان معتقد است که نوزادش را به دنیا آورده اما پزشکان با همکاری پرستاران بچه را ربوده اند.

پزشکان بیمارستان می گویند: این نوع از بارداری توهمی است که تحت فشار های روانی و روحی، فرد از ناحیه غدد درون ریز دچار مشکل می شود و غدد شروع به فعالیت می کنند و تمامی شواهد بارداری را نشان می دهند. لایان (زن باردار) ادعا می کند که پس از دل درد های شدید بیهوش شده و هنگامی که به هوش آمده پزشکان به او گفته اند که دچار بارداری کاذب بوده است.

وکیل این زوج می گوید آنها از قاضی خواسته اند تا به پرونده شکایتشان رسیدگی کند. سیلویاکا والکانتی از انجمن مامایی زنان در این ارتباط گفت: این نوع از بارداری خیالی با توجه به شرایط روحی بیمار و تمایل بیش از حدش به داشتن بچه صورت می گیرد و علامت های آن کاملا مشابه بارداری واقعی است.