آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۱۰
دین و اندیشه
۱۲

انتشار «تاملی بر ابعاد اسلام هراسی در بریتانیا پس از یازده سپتامبر»

«تاملی بر ابعاد اسلام هراسی در بریتانیا پس از یازده سپتامبر» در هفت فصل به قلم محمدمهدی حسینی فائق به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

فرضیه اساسی کتاب «تاملی بر ابعاد اسلام هراسی در بریتانیا پس از یازده سپتامبر» این است که «اسلام هراسی یک جریان هدفمند و سازماندهی شده و متاثر از سیاستگذاری هدفمند دولت بریتانیاست که دارای ابعاد پیچیده فرهنگی سیاسی و اجتماعی است».

گسترش و حضور روزافزون مسلمانان در کشور بریتانیا از موضوع هایی است که از رویکردهای مختلف قابل تامل و بررسی است. اقامت دائمی مسلمانان مهاجر در این کشور، حضور نسل های دوم و سوم مسلمانان (که بر اساس قانون یک بریتانیایی محسوب می شوند) و نحوه تعامل دولت و جامعه میزبان از جمله مباحث مطرح از ابتدای ورود مسلمانان پس از جنگ جهانی دوم بوده است، زیرا مسلمانان بزرگترین اقلیت مذهبی این کشور به شمار می آیند و حضور چشمگیری در بخش های مختلف جامعه بریتانیا دارند. مسلمانان بریتانیا با سابقه نسبتا طولانی و جمعیت قابل ملاحظه، با این که از آزادی های فراوانی برخوردارند اما در عین حال با معضلی به نام اسلام هراسی روبه رو هستند و این مساله باعث بروز مشکلاتی برای جامعه مسلمانان و سخت تر شدن شرایط زندگی برای آنها شده است.

بر همین اساس نگارنده در این پژوهش بر آن است با توجه به تاکیدات فراوان مسئولان و جامعه این کشور بر شاخص هایی نظیر تساهل، تسامح، حقوق بشر، احترام به حقوق اقلیت ها، آزادی بیان و عقیده، چند فرهنگ گرایی؛ (با توجه به پدیده اسلام هراسی) به نوعی وضعیت فعلی مسلمانان بریتانیا و میزان تحقق این شعارها را ارزیابی نماید. به طور خلاصه نگارنده در این کتاب ابتدا در پی ترسیم وضعیت مسلمانان در بریتانیا بوده و در ادامه به بررسی یکی از مشکلات و معضلات پیش روی آن ها و جهان اسلام (اسلام هراسی) می پردازد که در آن ضمن شرح وضعیت موجود، راهکارهایی برای مقابله و برون رفت از این وضعیت را بیان می کند.