آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۱۰
ایران شوک
۲۱
شوک پزشکی

جلسات مزوتراپی زیبایی جان 14 بیمار را به خطر انداخت

رسوایی بزرگ پزشکی در فرانسه

راضیه خویینی

روز دوشنبه گذشته، ماجرای یک رسوایی بهداشتی جدید در فرانسه به دادگاه بزرگ پاریس کشیده شد و 14 بیمار که 13زن و یک مرد هستند، به خاطر عفونت ناشی از جلسات درمانی مزوتراپی از یک پزشک عمومی شکایت کردند. این بیماران برای درمان سلولیت به این پزشک مراجعه کرده بودند که دچار آلودگی و عفونت های شدید ناشی از تزریقات مزوتراپی شده اند. (مزوتراپی، تزریق داروهای گیاهی یا شیمیایی و ویتامین ها به لایه های میانی پوست بدن است که بیشتر جهت زیبایی و درمان چاقی و از بین بردن تجمع چربی ها یا سلولیت استفاده می شود.)

این 14 نفر برای از بین بردن سلولیت و چربی های اضافه شان با استفاده از روش مزوتراپی به پزشک عمومی شان مراجعه کرده بودند تا دوزهایی از دارو را به لایه میانی پوست شان، به طور موضعی تزریق کنند که عملی سطحی و ساده است. این نوع درمان نیاز به شش جلسه تزریق دارد که با مقداری سوزش همراه است.

در نهایت آنها نه تنها نتیجه مورد انتظارشان را نگرفتند بلکه یکی از شاکیان شهادت داد:

«پس از این درمان110 زخم روی شکم و پشتم به وجود آمده است. این اواخر نیز زخم​هایم آبسه کرده و دچار عفونت مایکوباکتریوم شده اند و برای درمان چندین عمل جراحی داشته​ام.»

علت این عفونت ها ناشی از تمیز نکردن یا نادرست تمیز کردن وسایل تزریق است که احتمالا با آب لوله کشی به سادگی شسته شده اند. برای کارشناسان شکی وجود ندارد که این عفونت ها از جلسات مزوتراپی حاصل شده اند.در اکثر این قربانیان، صدها زخم عفونی عمیق، ترک و حفره های عفونی در شکم، پاها، ران ها و دیگر اعضای بدنشان ایجاد شده که برای معالجه باید به اتاق عمل بروند.

به نقل از روزنامه پاریزین، رئیس انجمن جراحی پلاستیک و ترمیم فرانسه می گوید: این اولین بار نیست که یک بیماری همه​گیر شده و این اولین بار نیست که چنین وقایعی اتفاق می افتد. زیرا اکثر زنان فکر می کنند که مزوتراپی نسبت به لیپوساکشن امن تر و کم خطرتر است و می توانند فقط با چند جلسه مزوتراپی چربی هایشان را از بین ببرند و این کاملا نادرست است.

پروفسور لوران نیز در چندین برنامه تلویزیونی پربیننده درباره مزوتراپی به عنوان طبی جایگزین و ملایم با عوارضی سخت و طولانی مدت هشدار داده است.