آرشیو پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۲۸۷۰
خودرو
۱۶

نظر رییس جمهوری در مورد تعرفه اصلح است

گروه خودرو– کاهش 45 درصدی واردات خودرو طی دو ماهه گذشته،برخلاف دیگر سال ها هیچ واکنش منفی به همراه نداشت،این در حالی است که طی سال های گذشته بررسی تعرفه خودرو وقت زیادی از نمایندگان مجلس و دولتی ها می گرفت.

افزایش نرخ ارز هزینه واردات خودرو را با توجه به تعرفه 90 درصدی، بیش از پیش افزایش می داد این در شرایطی است که دولت برای حفظ همین اندک وارداتی نیز که صورت می گرفت، تعرفه واردات را بدون هیچ چانه زنی به یکباره 45 درصد کاهش داد. نزول تعرفه واردات خودرو نه با واکنش منفی خودروسازان همراه بود و نه با شعف و شادی واردکنندگان چرا که با روند صعودی نرخ ارز، خودروهای وارداتی با هزینه سنگینی وارد کشور می شوند؛ بنابراین کاهش تعرفه، تاثیری خنثی بر روند واردات دارد. در همین حال در شیوه نامه تعیین قیمت خودرو که هشتم بهمن ابلاغ شد مقرر شده که سالانه پنج درصد تعرفه واردات خودرو کاهش یابد؛ بنابراین سال آینده تعرفه واردات 40 درصد خواهد بود. هر چند که با تهدید محمود احمدی نژاد مبنی بر کاهش و صفر کردن تعرفه شنیده شده که کمیسیون ماده یک قرار است در این زمینه جلسه ای فوق العاده تشکیل دهد. از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تاکید دارد که نظر احمدی نژاد در این زمینه اصلح است. در هر شکل مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در جمع خبرنگاران تاکید کرده که با توجه به دو مصوبه ای که امسال برای کاهش تعرفه داشتیم، تعرفه واردات خودرو در سال 92 حدود 40 درصد است.

وی که در حاشیه دوازدهمین همایش حمایت از حقوق مصرف کننده سخن گفته در این زمینه ادامه داده که بعد از اینکه قرار شد گمرک محاسبه عوارض گمرکی یا تعرفه را با نرخ ارز مبادلاتی انجام دهد تیم اقتصادی دولت تعرفه ها را به نصف کاهش داد؛ بنابراین تعرفه خودرو به 45 درصد تقلیل یافت.

غضنفری خاطرنشان کرده که با توجه به وجود این مصوبه به نظر می رسد کاهش تعرفه خودرو به میزان پنج درصد از سال آینده ملاک عمل قرار گیرد، البته دولت این اختیار را دارد که اگر رییس جمهوری خواستار کاهش درصد بیشتری برای تعرفه واردات خودرو بود، این کار عملیاتی شود.