آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۱۴
اجتماعی
۴

تولید داخلی 4 ماده اولیه دارویی ارزبر

گروه اجتماعی عرصه دارویی کشور روز گذشته بسیار پرخبر بود. از تولید 4 ماده اولیه داروی درمان شیمی درمانی و فشار خون، ثبت 78 پرونده واردات دارو تا خبر خوش حذف نشدن یارانه دارو در سال آینده و حتی افزایش رقم اختصاص یافته به آن در سال 92.

به گزارش سال ها تلاش محققان داروسازی شرکت های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرانجام به ثمر نشست و روز گذشته از 4 ماده اولیه دارویی تولید داروهای شیمی درمانی، فشار خون، ریه و درمان مشکلات انعقادی رونمایی شد. براین اساس با دستیابی به فناوری تولید مواد اولیه دارویی چون «بوسنتان» برای درمان پرفشاری خون ریوی، «اناگزا پارین» برای درمان مشکلات انعقادی، «ارلوتینیپ» برای شیمی درمانی و درمان سرطان و «گرانیسترون» برای کنترل تهوع و استفراغ پس از شیمی درمانی ایران از واردات این مواد بی نیاز و گام بزرگی در زمینه خروج ارز و ارزآوری برداشته شده است. در کنار این مواد اولیه دارویی، از نرم افزار ساماندهی هوش بیمارستانی و 4 جلد کتاب نوآوری هم رونمایی شد.

é خبری از حذف یارانه دارو نیست

سرپرست وزارت بهداشت و درمان تاکید کرده است که یارانه دارو در سال آینده پابرجا است و حتی میزان یارانه در بودجه 92 بیش از سال جاری خواهد بود. دکتر محمد حسین طریقت منفرد با بیان این که یارانه دارو در سال آینده پاسخگوی تامین نیازهای بیماران خواهد بود، گفت: اجرای قانون تنها راهکار کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه های سلامت است.