آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۱۴
صفحه اول
۱

ایران میزبان نخستین کنفرانس بین المللی چالش های زیست محیطی دریایی

گروه اجتماعی ایران دیروز برای نخستین بار میزبان برگزاری کنفرانس بین المللی چالش های زیست محیطی منطقه دریایی راپمی (سازمان منطقه حفاظت محیط زیست خلیج فارس) در جزیره کیش بود تا با حضور 8 کشور عضو از جمله بحرین، قطر، عربستان و عمان، وزرای زیست محیطی دریایی منطقه راپمی را بررسی کنند.

استفاده پایدار از منابع نفت دریایی، حفاظت از صخره های مرجانی، لاک پشت های سبز، ایجاد گارد دریایی و درمانگاه های منطقه ای برای نجات حیات وحش دریایی از جمله چالش های اساسی پیش روی کشورهای عضو در این کنفرانس بوده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی به کیش، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در کنفرانس بین المللی چالش های زیست محیطی در منطقه دریایی راپمی گفت: حدودا 35 سال از زمانی که کنفوانسیون کویت از سوی 8 کشور ساحلی منطقه دریایی راپمی در سال1978 امضا شده می گذرد و تاکنون 4 پروتکل از طریق کشورهای ساحلی این منطقه به منظور مقابله با آلودگی های مختلف با منشا دریا و خشکی امضا شده اما با این وجود توجه کمتری به زیست شناسی منحصر به فرد و متنوع منطقه دریایی راپمی شده است.

وی ادامه داد: اگرچه در سال های اخیر دوره های آموزشی زیادی برای ارتقای دانش کارشناسان در زمینه محیط زیست دریایی انجام شده اما در عین حال باید اذعان کنند با توجه به ظهور پدیده های جدید در منطقه مثل «کشند قرمز» گام های بسیار سریع تری باید برداشته شود چرا که ما به عنوان کشورهای مسلمان باید نقش راهبردی حفاظت از محیط زیست را داشته باشیم. کشورهای منطقه دریایی راپمی از نظر مالی غنی هستند و دانشمندان و محققان خوب و آگاهی نیز در این 8 کشور همسایه وجود دارند، بنابراین ما از همه نیازهای اساسی برای ارتقای وضع زیست محیطی برخوردار هستیم.

وی با تاکید به بهره گیری از فناوری های پیشرفته درصنایع نفت گفت: استفاده پایدار از منابع نفت، حفاظت از صخره های مرجانی، راه اندازی گارد دریایی ایجاد درمانگاه های دریایی حیات وحش از جمله پیشنهادهای ایران به کشورهای عضو است. محمدی زاده با اشاره به اهمیت تعادل آب میان بخش های درونی و بیرونی منطقه دریایی راپمی افزود: برای این منظور ما نیازمند ایستگاه های پایش در هر دو منطقه تنگه هرمز هستیم. همچنین با توجه به این که مدارک ثبت شده حاکی از افزایش دمای آب در بخش درونی است، با این توصیف ضروری است در زمینه اثرات تغییر آب و هوا در این منطقه بیشتر کار شود.