آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۱۴
ایران اقتصادی
۵

نصب آخرین جکت فاز 20 پارس جنوبی

مراحل نصب آخرین پایه سکوی طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در آب های خلیج فارس آغاز شده و تا 10 روز دیگر به پایان می رسد.

پس از انجام موفقیت آمیز مراحل ساخت و نصب جکت فاز 21 میدان مشترک پارس جنوبی، دومین پایه سکوی این پروژه که به دست متخصصان داخلی کشورمان ساخته شده است، در موقعیت حفاری این بخش از میدان وارد مراحل نصب و راه اندازی شد.

سید غلامحسن گرشاسبی مجری فازهای 20 و 21 پارس جنوبی افزود: این سازه دریایی 1700 تنی پس از بارگیری و حمل از خرمشهر با استفاده از یکی از پیشرفته ترین کشتی های نصاب در عمق 63 متری آب های خلیج فارس استقرار یافت.

وی با اشاره به اولویت برنامه ای شرکت نفت و گاز پارس در توسعه ظرفیت ها و حمایت از بومی سازی و داخلی سازی حوزه بالادستی صنعت نفت افزود: در نتیجه تداوم این راهبرد صنعتی، تمامی مراحل مهندسی، ساخت و نصب این سازه توسط سازندگان ایرانی انجام شده است.

گرشاسبی مدت زمان ساخت این سازه دریایی را هشت ماه اعلام کرد و گفت: جکت فاز 20 به فاصله اندکی نسبت به برنامه زمانبندی ساخت، به بهره برداری رسیده است.

مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی درباره برنامه حفاری این بخش از میدان مشترک نیز گفت: هم اکنون دکل پیشرفته ای روی جکت فاز 21 در حال آماده سازی جهت انجام مراحل حفاری است که پایش عملیات روزانه آن نشان می دهد این بخش از مراحل توسعه بخش دریا از زمان آغاز به کار از روند مطلوبی برخوردار است.

گرشاسبی عنوان کرد: مطابق برنامه ریزی انجام شده به زودی و در ابتدای سال جدید دکل حفاری دیگری روی جکت در حال نصب فاز 20 پارس جنوبی مستقر خواهد شد.

وی افزود: مطابق برنامه ریزی و در صورت پایداری شرایط جوی و آب و هوایی منطقه، عملیات نصب کامل جکت فاز 20 پارس جنوبی تا کمتر از 10 روز آینده به اتمام خواهد رسید.