آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۱۴
توسعه
۶

واردات نفت امریکا از خلیج فارس رکورد زد

به رغم تلاش امریکا برای کاهش وابستگی به تنگه هرمز برای تامین انرژی مورد نیاز خود، واردات نفت این کشور از منطقه خلیج فارس در سال 2012 به بالاترین رقم طی 9 سال گذشته رسید. به گزارش فایننشیال تایمز، امریکا سال گذشته میلادی وابستگی بیشتری به نفت وارداتی از منطقه خاورمیانه پیدا کرد، این در حالی است که ظاهرا افزایش تولید انرژی در امریکا در حال کاستن از وابستگی این کشور به منابع انرژی وارداتی است.

افزایش تولید نفت در امریکا این بحث را به وجود آورده که آیا امریکا همچنان از آبراه های مهم جهان نظیر تنگه هرمز محافظت می کند یا چین که روز به روز وابستگی اش به نفت خاورمیانه در حال افزایش است، جای امریکا را در حفاظت از آبراه ها خواهد گرفت.

اما روند واردات اخیر نفت امریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس، نشان می دهد که چرا امریکا هنوز بهانه ای برای حضور در منطقه دارد. در حالی که تولید نفت در امریکا به بالاترین میزان طی 150 سال گذشته رسیده، واشنگتن اواخر این هفته تایید خواهد کرد که واردات نفت این کشور از منطقه خلیج فارس همچنان در حال افزایش است.

براساس آمارهای وزارت انرژی امریکا، تا پایان ماه نوامبر2012، امریکا بیش از 450 میلیون بشکه نفت خام از عربستان وارد کرده، یعنی بیش از میزان نفتی که این کشور در سال های 2009، 2010 یا 2011 از ریاض خریداری کرده است. برای نخستین بار از سال 2003 تاکنون، واردات نفت امریکا از عربستان به بیش از 15 درصد کل واردات نفت این کشور رسیده است. کشورهای حاشیه خلیج فارس مجموعا 25 درصد واردات نفت امریکا در 11 ماهه ژانویه تا نوامبر 2012 را به خود اختصاص داده اند که بالاترین میزان طی 9 سال گذشته است.

سایر کشورهای صادرکننده نفت در حاشیه خلیج فارس نیز با رشد غیرعادی میزان تقاضای نفت از سوی امریکا مواجهند. تا پایان نوامبر 2012 کویت بیشترین میزان صادرات نفت به امریکا را از سال 1989 تاکنون تجربه کرد. تحلیلگران انتظار دارند آمار سالانه خرید نفت امریکا که اواخر این هفته منتشر خواهد شد، این روند افزایشی واردات نفت از خاورمیانه را به خوبی نشان دهد.

هر چند واردات نفت امریکا از کشورهای خاورمیانه افزایش یافته اما میزان کلی تقاضا برای نفت در این کشور از سال 2004 اندکی کاهش یافته که آن را می توان ناشی از اقدامات در جهت افزایش بازده، افزایش استفاده از گاز طبیعی و بحران اقتصادی دانست.