آرشیو چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۴۸
جهان
۶

آغاز کنگره خلق چین برای تکمیل کادر رهبری

کنگره خلق حاکم چین که هر ده سال یکبار برگزار می شود، روز گذشته با تشکیل جلسات خود آخرین مرحله تغییر کادر رهبری این کشور را کلید زد. به گزارش ایسنا، در این کنگره که یک نشست دو هفته ای در پکن محسوب می شود انتقال قدرت به «لی ککیانگ» به عنوان نخست وزیر و «شی جین پینگ» مرد شماره یک حزب کمونیست به عنوان رئیس جمهور چین به طور رسمی قطعی می شود. شی جین پینگ در حالی به این سمت می رسد که نوامبر گذشته به عنوان رهبر حزب کمونیست منصوب شد که گامی در جهت رئیس جمهور شدن او بود.

حدود 3000 نماینده در این کنگره شرکت می کنند که از جمله شامل کادر ارتش، راهبان، نمایندگان اقلیت های قومی و چهره های ممتاز بخش خصوصی خواهد بود. بیشتر آنها اعضای حزب کمونیست چین هستند. وظیفه نمایندگان حاضر نه بحث در مورد سیاست ها، بلکه تصویب تصمیم هایی است که مقام های حزب از قبل پشت درهای بسته گرفته اند. از جمله قرار است طرح هایی برای بازسازی چند وزارتخانه دولتی، تغییرات در چند سیاست دیرینه در مورد ارتش و همچنین طرح هایی در ارتباط با انحصار تقریبا کامل دولت بر برخی نهادها و آزادی های فردی تصویب شود.

به گزارش منابع خبری، در آغاز این نشست ون جیابائو، نخست وزیر چین که بزودی قدرت را ترک می کند گزارش کار خود شامل دستاوردهای اقتصادی گذشته و طرح های آینده را قرائت کرد. وی در این سخنرانی اظهار کرد: ما باید علیه فساد به طور جدی مبارزه کرده، انسجام سیاسی را افزایش دهیم و مطمئن شویم که مقام های کشور صادق و دولت پاک و بی نقص است. در آستانه نشست کنگره، رسانه های این کشور انتظارات بالای عمومی از این نشست را منعکس کردند که برخی از این تقاضاها عبارتند از: مقابله با فساد، رسیدگی به مساله آموزش، مراقبت های اجتماعی، مساله درحال تشدید آلودگی هوا و همچنین نیاز به رسیدگی به شکاف فزاینده طبقاتی.