آرشیو چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۴۸
دانش
۱۲

گرمایش جهانی دوست مارهاست

مترجم: آتنا حسن آبادی
منبع: phys.org

گمانه زنی های مختلف درخصوص نوع واکنش حیوانات به تغییرات آب و هوایی که در نتیجه گرم شدن زمین به​وجود می آید، پاتریک ودرهد یکی از متخصصان دانشگاه ایلی نویز و دانشجویانش را بر آن داشت تا مطالعه ای روی مارهای موش خور در سه منطقه با عرض های جغرافیایی مختلف انجام دهند.

نتایج این بررسی نشان داد این مارها قادرند با فعالیت بیشتر در شب، خودشان را با دماهای بالاتر هم انطباق دهند. این موضوع بخودی خود منفعتی بزرگ برای مارها به همراه داشت و آن کاهش مرگ مارها در نتیجه شکار آنها توسط پرندگان شکاری و دیگر گوشتخواران کوچک مانند سمورها و راکن ها بود.

مارها حیوانات خونسردی هستند که با توجه به محیط اطرافشان دمای بدن خود را تنظیم می کنند. محققان با بررسی مارهای ساکن تگزاس، ایلی نویز و کانادا نشان دادند این سه گونه برخلاف بیشتر موجودات، از پیامدهای ناشی از گرمای جهانی نفع می برند.

اگر فرض کنیم افزایش دما برای مارها مفید بوده و باعث افزایش جمعیتشان می شود باید به این نکته هم توجه داشت که افزایش جمعیت باعث کاهش زیستگاه آنها شده و مرگ و میرشان بیشتر می شود. از آنجا که مارها در جهان جزو حیوانات دوست داشتنی نبوده و مرگشان اهمیت زیادی ندارد، معمولادر جاده ها مردم با دیدن آنها بشکل عمدی و برای کشتن از رویشان عبور می کنند. بنابراین صرفا به این دلیل که افزایش دما برای مارها مفید است نمی توان گفت که گرمای جهانی باعث افزایش طاعون وار مارها می شود.

شکارچیان اولیه مار معمولاشاهین و گوشتخواران کوچک هستند. زمانی که مارها در روز به آشیانه پرندگان حمله کنند تا جوجه ها و تخم هایشان را شکار کنند با هیاهوی پرندگان بالغ مواجه شده و این موضوع باعث جلب توجه شاهین و در نهایت شکار مارها می شود. مار یک وعده غذایی به مراتب لذیذتر و بزرگ تر از تخم پرندگان برای شاهین است. اگر آب و هوای گرم تر باعث فعالیت بیشتر مارها در شب شود آنها کمتر در معرض خطر حیواناتی که آنها را شکار می کنند قرار می گیرند. با افزایش دما ممکن است اتفاقات مختلفی برای اکوسیستم ها به​وجود آید. پس باید خاطرنشان کرد پیش بینی عواقب زیست محیطی ناشی از تغییرات آب و هوایی بر حیات وحش نیازمند مطالعاتی فراتر از مطالعه روی یک گونه جانوری مانند مارهاست.