آرشیو شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۳۶۷۰
صفحه اول
۱

درخواست 35 مقام سابق آمریکایی برای مذاکره با ایران

35 نفر از دیپلمات ها، نظامیان و دیگر مقامات از هردو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در گزارشی از دولت این کشور خواسته اند تلاش ها برای برقراری مذاکرات مستقیم با تهران را افزایش دهد.

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری فرانسه، این گروه از مقامات ارشد سیاسی و نظامی سابق آمریکا در این گزارش همزمان با درخواست از دولت آمریکا برای حل بحران کنونی از طریق مذاکره مستقیم، برضرورت تشدید فشارها بر ایران و استفاده از تحریم ها تاکید کرده اند.

ریچارد لوگان سناتور سابق، مایکل هیدن مدیر سابق سیا، رایان کراکر سفیر سابق در عراق و افغانستان و زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید از جمله افرادی هستند که این گزارش را امضا کرده اند. در این گزارش آمده است که مذاکره مستقیم با تهران جایگزین مذاکرات کنونی 1+5 و ایران نیست و راهکاری در کنار آن است. در انتهای این گزارش آمده است: بعد از 30 سال تحریم و تلاش برای منزوی کردن ایران، به نظر می رسد فشار به تنهایی نمی تواند تصمیم رهبر ایران را تغییر دهد.

درخواست جان کری درباره تحریم های جدید

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران از سناتورهای آمریکایی خواست برای اعمال تحریم های جدید برضد ایران عجله نکنند.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه شنبه قطعنامه ای را تصویب کرد که براساس آن برنامه هسته ای ایران را تهدید بین المللی خواند و خواستار اجرای کامل تحریم ها شد. به دنبال این درخواست، رویترز گزارش داد جان کری، در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا هشدار داد که این اقدام می تواند باعث اختلال در دیپلماسی مربوط به برنامه هسته ای ایران در زمانی حساس شود. وی افزود: کنگره تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال نکند، زیرا ایران دو ماه با انتخابات فاصله دارد، تحریم های اقتصادی جدید می تواند به مساله ای سیاسی تبدیل شود و فرصت برای توافق برسر برنامه هسته ای را کاهش دهد.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: شما باید پنجره ای را برای ما باقی بگذارید تا از طریق کانال دیپلماتیک کار کنیم.