آرشیو شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۶۲
جهان
۶

رد ادعای کاربرد سلاح شیمیایی

سوریه ادعای امریکا درباره به کارگیری سلاح شیمیایی را رد کرد. فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد: اظهاراتی که برخی از کشورها ایراد می کنند مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه کذب محض است.

وی گفت: برخی کشورها مدعی هستند سوریه تحقیقات سازمان ملل درباره سلاح های شیمیایی را به چالش کشانده اما باید اعلام کنم که این دروغی بزرگ است. معاون وزیر خارجه سوریه عنوان داشت: سوریه موافقت خود را با اعزام تیم سازمان ملل به منطقه خان العسل در نزدیکی حلب اعلام کرده، اما همه چیز از زمانی پیچیده شد که سازمان ملل خواهان گسترش دایره تحقیقاتش برای اطمینان از ادعای کشورهای غربی و امریکایی شد. در پی اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر به کارگیری احتمالی سلاح شیمیایی در سوریه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، بار دیگر از دولت سوریه خواست که هرچه زودتر امکان سفر بازرسان به این کشور را فراهم کند.

دبیرکل سازمان ملل از سوریه خواسته است امکان ورود بازرسان را به «تمامی مناطق» فراهم کند و «محدودیتی» برای کار آنان در نظر نگیرد. بان کی مون مستقیما درباره به کارگیری سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه علیه مخالفان سخنی نگفته است. به گفته محافل دیپلماتیک، سازمان ملل متحد مایل نیست که در حال حاضر درباره گزارش سازمان های اطلاعاتی کشورهای غربی موضع گیری کند. سخنگوی بان کی مون اما تصریح کرد که سازمان ملل با نهاد های دولتی امریکا در ارتباط است و از مضمون نامه دولت امریکا به کنگره این کشور خبر دارد.

در نامه دولت امریکا به کنگره این کشور آمده است که «احتمالابه مقدار محدودی گاز سمی» در سوریه به کار گرفته شده است. احتمال می رود که از «گاز سمی سارین» علیه مخالفان استفاده شده باشد. اما فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در واکنش به این خبر امریکا را متهم به حمایت از تروریسم کرد و گفت حمایت امریکا از گروه های مسلح سوری نتیجه یی جز افزایش حملات به امریکا مشابه حمله 11 سپتامبر ندارد.

وی هشدار داد: گروه های تندرو در نهایت آتش تروریسم را به سراسر جهان می کشانند چراکه اروپایی های زیادی وجود دارند که از 37 نژاد مختلف در سوریه می جنگند و این در نهایت به اقدامات تروریستی و حملات جدید در امریکا می انجامد.