آرشیو سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۳۶۷۹
جهان
۶

درخواست برای تصفیه کارمندان رژیم پیشین لیبی

ده ها مرد مسلح با محاصره ساختمان وزارت امور خارجه لیبی در طرابلس، مانع از ورود کارکنان از عصر روز یکشنبه به داخل این ساختمان شده اند. به گزارش ایسنا، مردان مسلح در اعتراض به حضور و شاغل بودن افراد وابسته به معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی در مجموعه وزارت خارجه این کشور، این ساختمان را به محاصره خود در آوردند.

در این حادثه تاکنون کسی کشته یا زخمی نشده است. یورونیوز نیز گزارش داد، شاهدان می گویند حدود 20 خودروی حامل سلاح ضدهوایی، مسیرهای منتهی به این وزارتخانه را مسدود کرده است. عصام الناس، یکی از مقام های نظامی لیبی اعلام کرد که تعداد افراد مسلح در اطراف ساختمان وزارت خارجه حدود 200 نفر می شود. وی همچنین اعلام کرد مذاکرات با این افراد همچنان ادامه دارد و تاکنون فردی وارد ساختمان وزارتخانه نشده است. افراد حاضر در تجمع روز یکشنبه خواستار تصویب قانونی هستند که براساس آن افراد حکومت معمر قذافی از حضور در دولت لیبی ممنوع باشند. گفته می شود پارلمان در حال بحث و بررسی این موضوع است، اما هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.

در همین حال، علی زیدان، نخست وزیر لیبی روز یکشنبه اعلام کرد ساختمان وزارت کشور نیز مورد حمله قرار گرفته است. نخست وزیر لیبی گفت: علاوه بر این دو وزارتخانه، مردان مسلح سعی کردند مقر تلویزیون دولتی لیبی را نیز مورد حمله قرار دهند.

از سوی دیگر، حزب عدالت و سازندگی شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین لیبی محاصره ساختمان وزارت خارجه این کشور از سوی گروه های مسلح را محکوم کرد. حزب عدالت و سازندگی با صدور بیانیه ای تاکید کرد: این اقدامات ضربه ای به اعتبار دولت لیبی و موجب تضعیف دستاوردهای آن و ترویج فرهنگ هرج و مرج است. حزب عدالت و سازندگی بر ضرورت اتخاذ رویه مسالمت آمیز و متمدنانه در برپایی هرگونه اعتراضات، تظاهرات و بیان دیدگاه ها به هر شکلی تاکید کرد. در این بیانیه درباره توسل به زور و خشونت و حمله به نهادهای دولتی لیبی از سوی شبه نظامیان هشدار داده شده است.