آرشیو شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۹۲۱
دنیا
۴
گزارش اقتصادی

توسط مودی انجام شد

ارتقای رتبه اعتباری ترکیه

گروه بین الملل- موسسه رتبه بندی مودی برای نخستین بار طی دو دهه گذشته رتبه اعتباری ترکیه را به درجه سرمایه گذاری ارتقا داد. به گزارش بلومبرگ، روز پنج شنبه موسسه مودی در بیانیه ای اعلام کرد رتبه اعتباری ترکیه را یک درجه افزایش داده و از Ba1 به Baa3، یعنی کمترین درجه سرمایه گذاری رسانده است. به این ترتیب رتبه اعتباری ترکیه همسطح رتبه اعتباری اسپانیا،کلمبیا و هند قرار می گیرد. مودی همچنین چشم انداز باثبات را برای رتبه اعتباری ترکیه درنظر گرفت.

تحلیلگران مودی در بیانیه خود اعلام کردند:«این افزایش رتبه منعکس کننده سرمایه گذاری های اخیر و آتی در حوزه های کلیدی اقتصاد و بودجه عمومی است.» مودی همچنین خاطرنشان کرد پیشرفت ترکیه در اصلاحات ساختاری و نهادی، آسیب پذیری فعلی در برابر شوک ناشی از جریان بین المللی سرمایه را در طول زمان کاهش خواهد داد.

این ارتقای رتبه زمانی روی داد که رجب طیب اردوغان،نخست وزیر ترکیه، برای دیدار با اوباما و توسعه تجاری و سرمایه گذاری این کشور در واشنگتن به سر می برد. هیاتی از رهبران تجاری در این سفر اردوغان را همراهی می کردند. اردوغان در اتاق بازرگانی آمریکا، با اشاره به سرمایه گذاری های اخیر شرکت های آمریکایی در ترکیه گفت:«کسب و کارهای آمریکایی فضای دوستانه و اقتصاد باثباتی را در ترکیه تجربه خواهند کرد. ما شما را به سرمایه گذاری در کشورمان دعوت می کنیم.»

موسسه مودی همچنین اعلام کرد سطح بدهی ترکیه از سال 2009 تاکنون 10 درصد کاهش یافته و به 36 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است. تلاش دولت برای کاهش واردات انرژی به بهبود در وضعیت کسری حساب جاری این کشور کمک کرده است.

آخرین بار، موسسه مودی در سال 1994 به ترکیه درجه سرمایه گذاری اعطا کرده بود و بعد از آن این کشور اولین درجه سرمایه گذاری را در تاریخ 5 نوامبر توسط موسسه فیچ دریافت کرد. موسسه استاندارد اند پورز رتبه +BB را به ترکیه اختصاص داده است که یک درجه کمتر از سطح سرمایه گذاری قرار دارد. ظفر کاگلایان، وزیر اقتصاد ترکیه، در بیانیه ای که به صورت ایمیل منتشر شد، گفت ترکیه باید خود را برای افزایش ارزش لیره که پس از این تصمیم مودی رخ خواهد داد، آماده کند. او اضافه کرد: این اقدام هزینه های استقراض خارجی را برای ترکیه کاهش خواهد داد و گزینه های سرمایه گذاری شرکت های ترکیه ای را افزایش می دهد.