آرشیو یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۹۲۲
بورس - شرکت ها
۱۰
تکنیکال

چشم انداز حرکت شاخص کل

احسان حاجی

طی 4 روز کاری گذشته صف های طویل فروش در نمادهای پالایشگاهی و معدنی باعث افت شاخص تا محدوده 43300 واحدی شده است.

در این روزها بسیاری از فعالان بازار برای دوری جستن از رکود بازار در کشاکش فعالیت های سیاسی قبل از انتخابات تلاش به نقد کردن سبد های خود می کنند تا مجدد با انتخاب فرد جدید و مشخص شدن سیاست های کلی اقتصادی و سیاسی کشور تصمیم به انتخاب سبد سهام خود بگیرند.

به نظر می رسد هم اکنون که یک ماه به این رویداد زمان باقی است با افت نزدیک به 2000 واحدی، این دیدگاه زود تر از موعد فعالیت خودرا شروع کرده است.

اما افت نزدیک به 550 واحدی روز گذشته، شاخص را به خط روند صعودی کوتاه مدت خود رساند. بر این اساس شاخص کل بر اساس یک خط روند افزایشی بسیار قوی بلند مدت و یک خط روند دیگر صعودی در کوتاه مدت در حال حرکت است.

تماس دیروز شاخص با این خط می تواند از لحاظ روانی بزرگان بازار را در روز یکشنبه تشویق کند تا از ریزش هیجانی و مجدد ممانعت کنند.

اما شدت ریزش و صف های فروش این احتمال را کم کرده و سناریوی شکست خط صعودی کوتاه مدت شاخص را نزدیک تر می کند. بنابراین اگر امروز نیز بازار با سیگنال های منفی و صف های فروش همراه باشد با شکست روند روبه رو بوده و ریزش شاخص را تا محدوده 40 تا 41 هزار شاهد خواهیم بود.

در صورت افت طی روزهای آینده وقوع چنین حالتی (ریزش تا محدوده 41هزار واحدی) صرفا اصلاح حرکتی تلقی شده و کماکان روند کلی حرکت صعودی می باشد.