آرشیو یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۵۳۶۹
سینما
۲۶
کن 2013

استقبال تماشاگران از فیلم اصغر فرهادی

روز جمعه فیلم جدید اصغر فرهادی با استقبال تماشاگران در جشنواره کن 2013 روبه رو شد.

فیلم «گذشته» در سه نمایشی که روزجمعه در شصت و ششمین جشنواره فیلم کن داشت، مورد توجه قرار گرفت و بسیاری بخت آخرین ساخته اصغر فرهادی را برای گرفتن نخل طلازیاد دانستند. همچنین مراسم فرش قرمز فیلم با حضور فرهادی و بازیگران خارجی فیلم (برنیس بژو، طاها رحیم)، علی مصفا، لیلاحاتمی، پریسا بخت آور و... برگزار شد.

بر اساس گزارش های رسیده، فرهادی در نشست خبری بعد از نمایش فیلم گفت: از ابتدا قرار بود این فیلم خارج از ایران اتفاق بیفتد. سفر مردی از ایران به کشوری دیگر که این سفر و بعد مسافت برای من مهم بود.

او درباره اینکه چرا خانه این فیلم در کنار ریل راه آهن واقع شده پاسخ داد: این ویژگی، اشاره ای به زمان و گذشته است. قطار نشانه ای از گذشت زمان و قدیمی بودن خانه به تم موجود در فیلم برمی گردد.

کارگردان «گذشته» در پاسخ به پرسش دیگری درباره ملیت فیلمش گفت: ملیت من ایرانی است. با عوض کردن جغرافیای فیلم هایم شکل فیلمسازی ام عوض نمی شود و من همان فیلمساز قبلی هستم.

در ادامه این نشست درباره سانسور از فرهادی پرسیده شد که او پاسخ داد: سانسور دو نوع است؛ سانسور رسمی و یک سانسور بزرگتر که درون خودتان وجود دارد. سانسور درون شما ممکن است از وضعیت اجتماعی و اقتصادی ناشی شود.

به هر حال اگر در خارج از کشور هم فیلم بسازیم بخشی از محدودیتی که خودمان هم به آن آگاه نیستیم وجود دارد؛ بنابراین بخشی از محدودیت ها در ذهن من وجود دارد اما آن ها را به عنوان مانع نمی بینم بلکه برای گفتن شان راه خلاقانه ای پیدا می کنم.

او در پاسخ به اینکه چرا خانواده را سوژه فیلم هایش می کند نیز بیان کرد: فکر می کنم خانواده می تواند کمک کند که ارتباط نزدیکی با تماشاگر داشته باشم. به هر حال همه تماشاگران مستقیم یا غیرمستقیم با خانواده زندگی می کنند.

علی مصفا نیز گفت: این فیلم واقعا برای گروه ایرانی یک تجربه منحصر به فرد بود. ما با یک زبان دیگری کار می کردیم و گروه فرانسوی با زبان دیگری، اما ارتباطی که بینمان شکل گرفت از رابطه زبان فراتر بود و از مرحله زبان عبور کرد.