آرشیو یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۵۳۶۹
سلامت
۱۹
گفت وگوی ویژه

پیوند بین نسل امروز و سالمندان ضروری است

دکتر محمدمراد بیات، متخصص جامعه شناسی به راهکارهایی برای تجربه سالمندی سالم اشاره می کند: آموزش مهارت های زندگی و سرمایه گذاری های فکری و علمی در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی به منظور مقابله با چالش های زندگی و همسو شدن با دنیای نوین اطلاعات و ارتباطات می تواند سالمندی بهتری برایمان رقم زند.

عضو هیات علمی دانشگاه علمی – کاربردی ادامه می دهد: آنچه باعث افزایش شکاف بین نسل ها می شود، بیگانگی با عصر جدید و عقب ماندگی های فکری و علمی است. بنابراین هر چقدر در دوران نوجوانی و جوانی بر اندوخته های علمی و فکری خود بیفزاییم و از طرفی در عرصه های اجتماعی مشارکت داشته باشیم، بهتر با نسل های بعدی کنار می آییم.

وی با بیان این که جامعه باید بین سالمندان و نسل امروز پیوند ایجاد کند، تاکید می کند: جامعه باید به سمت و سوی آموزش و نهادینه کردن تکریم و ارج نهادن به مقام سالمندان گام بردارد. رسانه های جمعی، نهادهای متولی تعلیم و تربیت و همچنین خانواده ها باید نوجوانان و جوانان را به احترام ومشورت با پیران آشنا کنند. چراکه سالمندان امروز آئینه تمام نمای فردای ما هستند. از طرفی سالمندان نیز باید از دانش جوانان بهره جویند و آن ها را مورد عزت قرار دهند تا سرانجام، با تعاملی دو سویه به نوعی به تفاهم نسل ها برسیم.

بیات ادامه می دهد: تقویت جایگاه سالمندان، مناسب سازی معابر عمومی، مناسب سازی فرهنگی - اجتماعی برای حضور سالمندان در اجتماع، ترویج فرهنگ تکریم و احترام به سالمندان، تفکیک مشاغل در سن سالمندی، ایجاد بسترهای لازم برای افزایش مشارکت های اجتماعی سالمندان در کارهای فکری و داوطلبانه، افزایش سطح رفاه عمومی سالمندان و برگزاری اردوهای تفریحی و... در جامعه می تواند به داشتن سالمندی سالم بینجامد.