آرشیو یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۳۹۶
جهان
۳۱
خاورمیانه

حامیان مرسی خیابان های قاهره را تسخیر کردند

در واکنش به تظاهرات مخالفان محمد مرسی، هزاران نفر از حامیان وی در مناطق گوناگون این کشور در قاهره به حمایت از مشروعیت دولت مرسی تظاهرات کردند.

به گزارش الجزیره، هزاران تظاهر کننده از حامیان اخوان المسلمین از شهرها و استان های مختلف مصر راهی مسجد «رابعه العدویه» واقع در شرق قاهره شدند تا در تظاهراتی با عنوان «خشونت نه» مشارکت کنند.

سازمان دهندگان این تظاهرات با بیان این که تعداد شرکت کنندگان در این تظاهرات از دومیلیون نفر گذشت، اعلام کردند امروز نیز تظاهرات میلیونی دیگری برگزار خواهند کرد.اخوان المسلمین، احزاب سازندگی و توسعه، وطن، وسط، اصالت و تعدادی از جنبش ها و ائتلاف های انقلابی و اسلامی در این تظاهرات «میلیونی» مشارکت داشتند.

تظاهرکنندگان پرچم های مصر، گروه های اسلامی و انقلابی و عکس هایی از محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر را برافراشتند و شعارهایی همچون «بله به ثبات» سر دادند.

حامیان محمد مرسی در مقابل مسجد تریبونی را برای سخنرانی اختصاص دادند و تعدادی از تظاهرکنندگان در سخنرانی خود به احترام به اراده مردمی که به انتخاب رئیس جمهوری مصر انجامید تاکید کردند.تظاهرات مشابهی در برخی استان های دیگر مصر از جمله اسکندریه برگزار شد که در پاره ای موارد به درگیری میان مخالفان و حامیان مرسی انجامید.

در همین حال صبح دیروز صدها نفر از مصری های معارض در مقابل ساختمان وزارت دفاع مصر در شمال قاهره اعتصاب نامحدود خود را با هدف درخواست براندازی نظام این کشور آغاز کردند.

معترضان از «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع خواستند برای حمایت از آن ها و تامین امنیت تظاهرات مسالمت آمیز معترضان و جانبداری از تمایل ملت برای براندازی نظام، اقدام کند.

معترضان با سردادن شعار «سیسی» من می خواهم تو رئیس جمهور باشی از عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع خواستند تا برای حمایت از آن ها وارد میدان شود و امنیت تظاهرات مسالمت آمیز را تامین کند و در سرنگونی نظام در کنار ملت بایستد.روز جمعه نیز همزمان با تظاهرات حامیان دولت در قاهره، هزار معترض به عملکرد دولت در خیابان اصلی خلیفه المامون تا محل وزارت دفاع راهپیمایی کردند و برکناری مرسی از قدرت را خواستار شدند.